

Kamu Denetçiliği Kurumu ve Vergi Uyuşmazlıklarında Uygulaması
312
uygulanmakta olan kamu denetçiliği kurumu da kökleri eskilere da-
yanan bir çözüm mekanizması olarak işlev görmektedir. Kurum, uy-
gulandığı diğer ülkelerde olduğu gibi ülkemizde de, yargı denetimi
yerine geçerek bir yargılama faaliyeti yapmamakta; idarenin işlemle-
rinde meydana gelen hukuka ve hakkaniyete aykırılıkları inceleyerek
tavsiye nitelikli kararlar vermektedir.
Vergilendirme işlemleri de idari işlem niteliği taşıdığından, kamu
denetçiliği kurumunun inceleme alanına girmektedir. Devletin mali
egemenliğine dayanarak kullandığı vergilendirme yetkisi, bireylerin
mali güçleri üzerinde sonuç doğurduğundan bu yetkinin kullanı-
mında hukuka ve hakkaniyet aykırı uygulamaların olması, devletin
vatandaşın gözünde güvenilirliğini kaybetmesi, meşruiyetinin sor-
gulanması, insan hakları ihlallerinin doğması gibi pek çok soruna ve
olumsuzluğa yol açacaktır. Bu yönüyle vergilendirme işlemleri, hak-
kında hüküm ve sonuç doğurduğu kişiler bakımından sıklıkla huku-
ka aykırılığı iddia edilen bir alandır. Ülkemizde uygulaması çok yeni
bir kurum olmasına rağmen, Kamu Denetçiliği Kurumu tarafından,
2013 yılı için hazırlanan faaliyet raporunda göre, kurumun faaliyete
başladığı mart ayından yıl sonuna kadar kuruma yapılan toplam 7638
başvurudan %10’u (784 adedi) ekonomi, maliye, vergi kategorisine gi-
ren konuları kapsamaktadır. Yapılan başvurular arasında Maliye Ba-
kanlığı, 365 defa şikayet edilen idare konumunda yer almıştır.
36
Vergi
mahkemelerinde yaşanan ağır iş yükü ve kamu denetçiliğine yapılan
başvuruların sayısı, bireylerin sıklıkla vergilendirme işlemleri hak-
kında hukuka ve hakkaniyete aykırılık olduğu görüşünü ortaya koy-
maktadır.
Kamu denetçiliği kurumu, başvuruların kolay ve ücretsiz olma-
sı, denetim alanının genişliği, hızlı karar verme mekanizması gibi sa-
hip olduğu pek çok olumlu özelliği nedeniyle bireylerin hak arama ve
idarenin işlemlerinin denetlenmesi bakımından alternatif bir yol sun-
maktadır. Uyuşmazlıkların idari yollarla çözülemeyip, yargı yoluna
gidilmeden önce çözülmesi için bir fırsat sağlamaktadır. Böylelikle bir
yandan idarenin eylem, işlem ve tutumları denetlenerek hak ihlalleri
giderilerek idarenin hukuka uygunluğu sağlanmakta bir yandan da
36
T.C.Kamu Denetçiliği Kurumu 2013 Yılı Faaliyet Raporu, s. 38- 40.
http://www.ombudsman.gov.tr/custom_page-377-raporlar.html (E.T.23.05.2014)