

TBB Dergisi 2014 (114)
Zeynep MÜFTÜOĞLU HOŞ
307
bile daha sıkı şartlara bağlanmış olmaktadır. Vergi uyuşmazlıkları
için de aynı durum söz konusudur.
Vergi uyuşmazlıkları açısından İYUK 10 ve 11. maddeler ve kamu
denetçiliği başvurusu ilişkisinde bir sorun daha karşımıza çıkmakta-
dır. Anılan maddeler, bu maddenin vergi resim ve harçlarla benzeri
mali yükümlerin tarh, tahakkuk ve tahsilinden ve bunların zam ve ce-
zalarından kaynaklanan uyuşmazlıklara uygulanamayacağını düzen-
lemekteydi. Bu fıkralar 1996 yılında 4001 sayılı kanun ile yürürlükten
kaldırılmıştır. Maddenin son haline dair fikir ve uygulama birliği bu-
lunmamaktadır. İstisna kaldırılmakla, genel kuralın devreye gireceği
ve üst makama başvuru yolunun vergi resim ve harçlarla benzeri mali
yükümlerin tarh, tahakkuk ve tahsilinden ve bunların zam ve cezala-
rından kaynaklanan uyuşmazlıklara da uygulanacağı düşünülmekte-
dir.
30
Fakat Danıştay’ın aksi yönde kararları bulunmaktadır. Danıştay
Vergi Dava Daireleri, Yedinci Dairenin görüşü farklı olmakla beraber,
İYUK 11. maddenin, vergi tarh ve tahakkuku işlemlerine uygulana-
mayacağı görüşündedir. Danıştay Vergi Dava Daireleri, vergi tarh ve
tahakkukuna dair işlemlerin 213 sayılı Vergi Usul Kanununda düzen-
lenen özel kurallara göre tesis edileceğini ve bu kurallara göre vergi-
lendirme alanında kesin işlem tesis edildikten sonra gidilebilecek tek
yol olarak yargı yolunun gösterildiği gerekçesiyle, İYUK 11. maddenin
vergilendirme işlemlerine uygulanmasını uygun bulmamaktadır.
31
Bu
farklı görüşler bir yandan fikir ve içtihat birliğinin oluşmasını engel-
lerken bir yandan da hak kayıplarına neden olabilecektir:
- İlgilinin, Danıştay’ın İYUK 10 ve/veya 11. maddenin vergi
uyuşmazlıklarına uygulanmayacağı görüşünü temel alarak doğrudan
kamu denetçisine başvurmaları halinde, kamu denetçisi, söz konusu
maddelerin vergi uyuşmazlıklarına uygulanması gerektiği görüşünü
taşıyorsa başvuruyu ilgili kuruma gönderecektir.
30
Danıştay 7 Dairenin de uygulamaları bu yöndedir. Turgut Candan, Açıklamalı
İdari Yargılama Usulü Kanunu, 5. Baskı, Adalet Yayınevi, Ankara, 2012, s. 466-
468.
31
Candan, s. 466; Danıştay VDDK, 16.2.2007, E. 2006/ 232, K. 2007/ 62,
Danıştay Der-
gisi
, S. 116, Y: 37, 2007, s. 89; Danıştay VDDK, 20.6.2008, E. 2008/ 124, K. 2008/ 372,
Danıştay Dergisi
, S. 120, Y: 39, 2009, s. 92; Danıştay 4. Daire, 21.12.1995, E. 1995/
1902, K. 1995, 5748, Danıştay 9. Daire, 12.4.1996, E. 1995/3087, K. 1996/ 1404. (Ak-
taran: Candan, s. 467, dn. 683, 684, 685)