Background Image
Previous Page  358 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 358 / 497 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (114)

Aslı BAYATA CANYAŞ

357

süresinin esas alınması, “iptal davası açma süresi henüz dolmadan

ortada gerçek anlamda kesinleşmiş bir vatandaşlık kararının olama-

yacağı” çıkarımına dayanmaktadır; dolayısıyla bu anlayışı tamam-

layacak şekilde geri alma süresi de aynı olmalıdır.

47

Sonuç olarak,

daha yeni tarihli Danıştay içtihatları dikkate alındığında, TVK’nın

40. maddesinde geçen geri alma kararı, 60 günlük süre sınırlamasına

tabi olacaktır.

60 günlük süre sınırlamasının m. 40 çerçevesinde vatandaşlığın

kazanılması kararının geri alınması ile ilgili olarak uygulanması, yu-

karıda genel anlamda idarî işlemler açısından değinmiş olduğumuz

hukukî istikrar ilkesi, özel olarak vatandaşlık hukukundaki bazı te-

mel ilke ve anlayışlarla da uyum gösterecektir.

48

Bu şekilde, örneğin,

vatandaşlık hukukunun direktif ilkelerinden olan “vatandaşlığı bu-

lunmayan kimse olmamalıdır” ilkesi ile paralel yönde hareket edilmiş

olacaktır.

49

Milletlerarası Hukuk Enstitüsü

50

tarafından tavsiye edilen

bu ilke, vatansızlığı önlemek amacını taşımaktadır. Örneğin, ilgili,

Türk vatandaşlığını kazandıktan bir süre sonra bu kazanmaya bağlı

olarak daha önceden sahip olduğu vatandaşlığını kaybetmiş olabile-

cektir. Geri alma işlemi bakımından herhangi bir süre sınırı olmadığı

varsayılırsa, ilgili her an için Türk vatandaşlığını kaybetme tehdidi al-

tında olacaktır. Sözgelimi, ilgili, Türk vatandaşlığını kazandıktan son-

ra 5 yıl geçmiş, bu sürede önceki vatandaşlığını kaybetmiş ve şartları

taşımadığının anlaşılması üzerine hakkındaki Türk vatandaşlığı ka-

zanma kararı geri alınmışsa vatansız kalabilecektir. Oysa ki, geri alma

kararı açısından 60 günlük süre sınırı uygulandığında, bu süre henüz

dolmadan ortada gerçek anlamda kesinleşmiş bir idarî karar ve ka-

zanılmış bir hak olmayacağından

51

kişinin halihazırdaki vatandaşlığı

devam edebilecektir. 60 günden sonra hukukî şartların oluşmadığının

anlaşılması üzerine ise, artık Türk vatandaşlığına ilişkin karar geri alı-

namayacağından, ilgilinin önceki vatandaşlığını kaybetmiş olması bir

tehdit oluşturmayacak ve vatansız kalmayacaktır.

47

Gözler, s. 988.

48

Ayrıca bkz. Tanrıbilir, Vatandaşlığın Kaybı, s. 53-54.

49

Ayrıntılı bilgi için bkz. Erdem, s. 12-13.

50

Ayrıntılı bilgi için bkz. Güngör, s. 20.

51

Gözler, s. 988.