Background Image
Previous Page  378 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 378 / 497 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (114)

Saim ÜYE

377

bu kalıpların nasıl “ortak kullanım” haline geldiği sorgulanmalı-

dır. Bu kullanımları üreten ortak duyu (common sense) “birbirine

hiç benzemeyen anlayışların kaotik bir toplamıdır; orada istenen

her şey bulunabilir

41

”, dolayısıyla “ortak duyuya hakikatin teyidi

diye atıfta bulunmak saçmadır

42

”. Dahası, “ortak duyu ham haliyle

muhafazakârdır ve yeniliğe karşıdır”

43

.

Resmi görevlilerin, Hart’ın varsaydığı üzere (kendi içlerinde eleş-

tirel – buna belki muhafazakâr eleştirellik diyebiliriz) tavırlarını, yani

onların ortak duyularını (kendisi eleştirel olmadan) merkeze koyan

bir hukuk teorisi, bu muhafazakârlığı pekiştirme eğilimine girer.

Sonuç

Hart’ın gerek başka hukuk teorisyenlerine yönelik eleştirilerinde,

gerek kendi kavramsal inşasında gündelik dil felsefesine başvurduğu

ya da ondan etkilendiği sıkça görülür. Hart hukuk felsefesinin tüm

sorunlarının çözülmesinde veya açığa çıkarılmasında dil felsefesi yön-

teminin kullanılabileceği iddiasında olmasa da, ahlaki ve politik ilke-

ler karşısında tarafsız olan, olgunun bir yönünü diğeri aleyhine öne

çıkarmaya eğilimli farklı duruşlar karşısında sessiz kalabilen bir dil

felsefesi yönteminin mümkün olduğunu düşünür.

44

Gündelik dil felsefesi sosyolojiye uyarlandığında, kişilerin fiilen

kullandıkları dile dair eleştirel olmayan bir yaklaşım sergiler. Mevcut

dil kullanımının nedenleri ve sonuçları analiz dışında bırakılır. Gün-

delik dil bünyesinde tarihsel kalıntıları da taşıması bir yana, mutlak

biçimde teşhis edilebilir, kültürel ve politik bağlılıklardan veya ön-

yargılardan arınmış bir gündelik dil yoktur. Yaygın hale gelmiş olan

kavramlar ikna, güç kullanımı veya mücadeleler aracılığıyla yaygın

hale gelirler. Hart’ın varsaydığı gibi, ahlaki ve politik ilkeler karşısında

tarafsız olan ve farklı öznel görüşlere nesnel biçimde mesafeli kalan,

anlamı iktidar ilişkilerinin dışında kavramaya yarayan bir dil felsefesi

yöntemi yoktur.

41

Antonio Gramsci, “’Popüler Sosyoloji Elkitabı’na Yönelik Bir Girişim Üzerine

Gözlemler ve Eleştirel Notlar”, David Forgacs (haz.), çev. İbrahim Yıldız, Gramsci

Kitabı, Dipnot, Ankara, 2010, s. 428.

42

Gramsci, yuk. dn. 40, s. 428.

43

Gramsci, yuk. dn. 40, s. 429.

44

Hart, 1983, s. 6.