Background Image
Previous Page  374 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 374 / 497 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (114)

Saim ÜYE

373

açık değildir. Gündelik dilde böyle dendiğini saptadığımızı da düşü-

nürsek, aksi sonuca ulaşmak, ancak hukuk düzeninin soyguncu çete-

sinin düzeninden farklı olduğunu söyleyen, önceden kabul edilmiş bir

tanım sayesinde mümkün olur. Ancak bildiğimiz üzere Hart önceden

belirlenmiş bu tür net tanım arayışlarına karşıdır.

Joseph Raz, Hart’ın “tanıma kuralı” kavramına açıklık getirmeye

çalışırken, tanıma kuralını benimseyen ve uygulayan bir resmi görev-

linin, bunu ahlaki nedenlerle yapmasının zorunlu olmadığını belirtir.

Resmi görevli, yaptığının neden meşru sayıldığı üzerine düşünmeksi-

zin veya sadece işini yapmakta olduğunu düşündüğü için ya da başka

basit nedenlerle, ilgili kuralı uyguluyor olabilir. Hatta resmi görevli-

nin bir anarşist olması da mümkündür. Bir anarşist, Raz’a göre, çoğu

zaman kurallara uygun davranmasının kendisine kritik durumlarda

uymama olanağı sağlayacağını ümit ederek yargıçlık yapıyor olabilir.

32

Ehrenberg, bundan esinlenerek, kuralları Hart’ın ileri sürdüğü

anlamda kabullenmeyen bir resmi görevlinin varlığının Hart’ın teori-

si için sorun oluşturduğunu ileri sürüyor.

33

Bir yargıcın veya bir grup

yargıcın, hukuka tamamen negatif bir anlam yüklememekle birlikte,

tehlikeli durumlardaki koordinasyon gereği gibi basit sağduyusal du-

rumlar haricinde, hukukun kendi başına yükümlülük yaratamayaca-

ğına inandığını, bu tür durumları salt güç kullanımı olarak gördüğü-

nü düşünelim. Sistemin anahtar konumlarında bulunan yargıcın veya

yargıçların bu düşüncede olduklarını varsayalım.

34

Sorun bu kişilerin

bu tavırlarının, yine de başkaları üzerinde hukuki yükümlülük ya-

ratıp yaratamayacaklarıdır. Anahtar konumda bulunmakla birlikte,

yaptıklarının başkaları üzerinde sağduyusal nedenlerle örtüşenler

haricinde bir yükümlülük doğurduğuna inanmayan, dolayısıyla ku-

ralları içsel bakışla benimsemiş olmayan, ama yine de işini yapan bir

yargıcın varlığı Hart’ın teorisi için sorun doğurur.

35

32

Joseph Raz, Practical Reasons and Law, Princeton U. P., 1990, s, 148.

33

Ehrenberg, s. 89.

34

Yazar “resmi görevli” ifadesinin sadece kavramsal olarak inşa edildiğinin ve

anahtar konumda bulunanların bu düşüncede olmadıklarının kavramsal düzey-

de kabul edildiğinin belirtilmesi halinde, teorinin sosyal pratiğe dayalı oluşunun

artık ileri sürülemeyeceğine işaret ediyor. Yani, pratiğe sadık kalınacaksa, “resmi

görevli” sayılma koşullarının teorisyen tarafından değil, hukuk pratiği tarafından

belirlenmesi gerekir. Bunun uç bir varsayım olmadığını göstermek üzere yazar,

İzlanda’da (Reykjavik) 2010 Mayıs’ında bir anarşistin belediye başkanı olarak

seçilişine atıf yapıyor. Ehrenberg, s. 97, 98.

35

Ehrenberg, s. 98.