Background Image
Previous Page  41 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 41 / 497 Next Page
Page Background

İşyerinin Devrinde Türk Ticaret Kanunu ile İş Kanunu Hükümlerinin İş İlişkilerine Etkisi

40

almaktadır. Bu hiyerarşik düzende her norm, bir üstteki norma aykırı

hüküm içermemek yani uygun olmak zorundadır. Bu nedenle, aynı

konuda farklı düzenlemeler içeren iki hüküm bulunması halinde ön-

celikle normlar hiyerarşisine bakılır ve normlar hiyerarşisindeki üst

norma öncelik verilir. Normlar hiyerarşisinde aynı sırada olan iki

normdan hangisinin uygulanacağı konusunda ise genel kanun-özel

kanun ilişkisine bakılır. Özel kanununun genel kanuna göre önceliği

vardır. Eğer her iki kanun da aynı nitelikte ise önceki kanun-sonraki

kanun (eski kanun-yeni kanun) ilişkisine bakılır.

116

Türk Ticaret Kanunu ve İş Kanunu normlar hiyerarşisinde aynı sı-

rada oldukları için birinin diğerine önceliği yoktur. Hem Türk Ticaret

Kanunu hem de İş Kanunu özel kanun niteliğinde olduğundan araların-

da genel kanun-özel kanun ilişkisi de yoktur.

117

Türk Ticaret Kanunu, İş

Kanunundan daha sonra yürürlüğe girdiği için önceki kanun-sonraki

kanun ilişkisi bakımından Türk Ticaret Kanunu sonraki kanundur ve

TTK. m. 178 de sonraki özel kanun hükmüdür, bu açıdan sadece bir-

iki unsuru vardır ve ancak bu iki unsur bir araya geldiği takdirde hukuki işlem

kurulur (Kemal Gözler/Gürsel Kaplan, İdare Hukuku Dersleri, 12. Baskı, Ekin

Basın Yayın, Bursa Ekim 2012, s. 263). Düzenleyici işlemler, genel ve kişilik-dışı

nitelikte olan tek taraflı idari işlemlerdir. Tanımdan da anlaşıldığı üzere, düzenle-

yici işlemlerin iki özelliği vardır: Genel niteliktedir ve kişilik-dışı niteliktedir. Ki-

şilik-dışı olma özelliği, bu idari işlemin muhatabı olan kişinin ismen değil de sıfat

veya görevi itibariyle belirlenmiş olmasıdır. Türk hukukunda “kanun hükmünde

kararname”, “tüzük” ve “yönetmelik” olmak üzere üç tane düzenleyici işlem var-

dır ( Gözler/Kaplan, s. 276-277, 416-417; Kemal Gözler, İdare Hukukuna Giriş, 10.

Baskı, Ekin Basın Yayın, Bursa Eylül 2009, s. 243). Uygulamada, yürütme orga-

nının (kanunun hükmünde kararname, tüzük, yönetmelik dışında), kararname,

karar, sirküler, tebliğ, genelge, talimat, yönerge, genel emir, duyuru, ilan, tarife,

ilke kararı, esaslar, statü, tenbihname, genel tenbih, plan, izahname, açıklama gibi

değişik isimler taşıyan işlemlerle genel, soyut, objektif hukuk kuralları koyduğu

görülmektedir. Bu düzenleyici işlemlere, idare hukukunda adsız düzenleyici iş-

lemler denilmektedir (Gözler/Kaplan, s. 442-443; Gözler, 260-261; Metin Günday,

İdare Hukuku, 8. Baskı, İmaj Yayıncılık, Ankara 2003, s. 99).

116

Erdal Kuluçlu, “Türk Hukuk Sisteminde Normlar Hiyerarşisi ve Sayıştay Deneti-

mine Etkileri”,

Sayıştay Dergisi,

Ekim-Aralık 2008, S. 71, s. 7; Alp, Bölünme, Birleş-

me ve Tür Değiştirme, s. 56.

117

TTK. m. 178, birleşme, bölünme ve tür değiştirme hallerinde iş ilişkilerinin geç-

mesini düzenlediği için işyeri devrinin tüm olasılıklarını düzenleyen İş K. m. 6’ya

göre özel hüküm olduğu savunulabilir (Alp, Bölünme, Birleşme ve Tür Değiştir-

me, s. 56; Astarlı, s. 85, 101; Süzek, s. 202-203). Ancak İş Kanunu da iş ilişkilerini

düzenleyen özel kanun olduğu için İş K. m. 6’nın, TTK. m. 178’e göre özel hüküm

olduğu ve öncelikle uygulanması gerektiği savunulabilir (Alp, Bölünme, Birleşme

ve Tür Değiştirme, s. 56; Ekmekçi, s. 159).