Background Image
Previous Page  210 / 517 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 210 / 517 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (115)

Seçkin YAVUZDOĞAN

209

cukları bakımından Devlet Memurları Kanunu herhangi bir düzenle-

meye yer vermemiştir. Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle

Atanmalarına İlişkin Yönetmelikte de memurun öğrenim gören ço-

cuğunun bulunması naklen atamada göz önüne alınacak kriterlerden

biri olarak düzenlenmemiştir. Memurun kendisinin öğrenim görmesi

durumu da yönetmelikte bir özür olarak değerlendirilmemiştir. An-

cak kurumların özel yönetmeliklerinde bu husus naklen atamalarda

dikkate alınacak hususlardan biri olarak düzenlenmiş olabilir. Özel

yönetmeliklerde aksi düzenlemeye yer verilmedikçe çocukların öğ-

renim durumu naklen atamalarda dikkate alınması gerekli hususlar-

dan değildir. Ancak bu husus tartışmaya açıktır. Zira kamu persone-

linin naklen atama mevzuatında eşin çalışıyor olması ve çocukların

öğrenim durumlarının dikkate alınmaması Anayasa’nın 41. madde-

sine aykırılık oluşturur. Sözü edilen personelden yönetmeliklerinde

özel düzenlemeler bulunanlar bakımından çocukların öğrenim du-

rumu naklen atamalarda göz önünde bulundurulması gereken bir

kriter iken, özel düzenleme bulunmayan memurlar için çocukların

öğrenim durumunun naklen atamalarda nazara alınmaması “kanun

önünde eşitlik” ilkesine aykırı olur. Özel mevzuatta özel bir düzen-

leme yapılmamış olması idarenin anayasal yükümlülüğünü ortadan

kaldırmamalıdır.

Eş durumundan nakil isteyebilmek için diğer eşin de memur ol-

ması gerektiğine ilişkin Danıştay’ın katı yaklaşımı değişmiştir. Danış-

tay yakın tarihli kararlarında “memur” kavramını geniş yorumlama-

ya başlamış, eşin “kamu görevlisi” olması durumunda eş özründen

nakil istenebileceğine ilişkin hükümler kurmaya başlamıştır. Ancak

eşin “serbest meslek” icra ediyor olması, haklı olarak, naklen ata-

malarda bir özür olarak değerlendirilmemektedir. Tabi bunda idare

mahkemelerinin verdikleri kararların yönlendirici etkisi gözden kaç-

mamaktadır.

Eş durumu dikkate alınırken memurların eşlerinin kamu görevlisi

olup olmamasına göre gruplandırılması ve eşi kamu görevlisi olma-

yan memurlar bakımından naklen atama taleplerinin sırf bu gerekçe

ile reddedilmesi Anayasa’nın 10. Maddesi ile güvence altına alınan ka-

nun önünde eşitlik ilkesine aykırıdır. Yapılması gereken Devlet Me-

murları Kanunu’nun 72. maddesindeki ve Devlet Memurlarının Yer

Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmeliğin 9. maddesin-