

Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Kararları Işığında Mahkûmların Özel Hayatı
56
biri olarak kabul edilen bilgi ve kanaati açıklama özgürlüğünün,
71
bazı
durumlarda mesleki hassasiyete sahip olması gereken memur ve yar-
gıçlara
72
dahi tanındığını düşünürsek, somut olayda başvurucu olan
mahkûma tanınmaması kabul edilebilir görünmemektedir.
Komisyonun önüne gelen bir diğer başvuruda önceden Yahudi
olup sonradan budizmi benimseyen başvurucu, sakal bırakmasının,
yoga yapmasının ve tespih kullanmasının yasaklanmasıyla dini ve-
cibelerini yerine getirmesinin engellendiğini iddia etmektedir. İddi-
alar karşısında Komisyon, başvurucunun sakal bırakmasının engel-
lenmesinin tanınmasını kolaylaştırması, yoga yapmasının ve tespih
kullanmasının yasaklanmasının ise hapishane disiplininin sağlanma-
sı açısından gerekli olduğuna hükmedip, söz konusu sınırlamaların
9. maddenin 2. fıkrasına uygun nitelikte olduğuna karar vermiştir.
73
İhlal kararı verilmemesine rağmen Komisyon kararının satır araların-
da, yoga yapılmasının ve tespih kullanılmasının hapishane düzenini
bozmadıkça serbest bırakılması gerektiğine ilişkin düşülen şerh, uy-
gulamacılara sınırlama amaçları noktasında tanınan takdir yetkisinin
kapsamını göstermesi açısından önemli bir noktaya işaret etmektedir.
AİHM’ye göre, cezaevi yetkilileri, özgürlüklerinden yoksun bı-
rakılan kişilerin dini gereksinimlerini yerine getirebilmelerine ve bu
gereksinimlerin yansıması niteliğindeki dini ayinlere katılabilme-
lerine izin vermelidir. Ayrıca, taraf devletler de iç hukuk düzeninde
mahkûmların dini ayine katılmasına ve ruhani rehberliğe erişimine
izin verilmesini güvence altına alan hükümleri koymakla yükümlü-
dür.
74
Bu konuya ilişkin olarak Poltoratskiy/Ukrayna kararı
75
önemli
bir örnek teşkil etmektedir. Cinayet suçundan dolayı önce idam ce-
zasına çaptırılan ve daha sonra bu cezası ömür boyu hapse çevrilen
başvurucu, cezaevinde kendisini bir rahibin ziyaret etmesine izin
verilmediğinden ve bu suretle din özgürlüğünün ihlal edildiğinden
şikâyetçidir. Başvurucunun belli bir tarihe kadar rahip tarafından zi-
yaret edilmediğini ve haftalık dini ayinlere katılamadığını tespit eden
71
Monica Maccoveı, İfade Özgürlüğü, İnsan Hakları El Kitapları, No.2, s.9
72
Kayasu/Türkiye, Baş. No. 64119/00, 13.11.2008
73
X/Avusturya, Baş. No.1753/63, 15.02.1965
74
Jim Mudock, Düşünce, Vicdan ve Din Özgürlüğü, İnsan Hakları El Kitabı, Sayı 9,
s.38
75
Poltoratskiy/Ukrayna, Baş. No. 38812/97, 29.04.2003; ayrıca bkz. Kuznetsow /
Ukrayna Baş. No. 39042/97, 20.04.2003