Background Image
Previous Page  52 / 517 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 52 / 517 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (115)

Bülent ALTINSOY

51

AİHM, Salapa/Polonya

51

davasında mahkûmların Mahkeme ile

mektuplaşmalarında, mahkûmları Mahkeme’ye başvuru yapmaktan

alıkoyabilecek şekilde denetime tabi tutmanın Sözleşme’de yer alan

bireysel başvuru hakkını önemli derecede etkileyeceğini belirtmiştir.

İç hukuk hükümlerinin mahkûmların mektuplaşabilecekleri kişi ka-

tegorileri arasında herhangi bir fark gözetmeksizin yetkililerin mek-

tupları denetlemesine, açmasına ve okumasına dayanak oluşturan bir

gerekçeli karar verme yükümlülüğü öngörmemesi Sözleşme ile bağ-

daşmayacaktır. Dolayısıyla, Polonya hukuk sisteminin AİHM organla-

rıyla yapılan yazışmaları özel bir statüye dâhil etmemesi haberleşme

hakkını ihlal etmiştir.

Mahkûmların kamusal makamlarla veya bizzat Mahkeme ile yap-

tığı yazışmaların, cezaevi idaresince sadece engellenmesi değil bazı

özel durumlarda okunması bile ihlal sebebi olarak görülmektedir.

Sözleşme organlarına gönderilen veya sözleşme organlarından gelen

mektupların okunmasının haberleşme hakkını ihlal ettiğini

52

düşünen

Mahkeme, aynı kanaatini kamu denetçisi ile yapılan yazışmalarda da

sürdürmüştür.

53

3.a.c. Mahkûmların İletişiminin Denetlenmesi

Teknolojinin suçla mücadelede kullanılmaya başlanmasıyla bir-

likte bireyler arasındaki iletişimin denetlenmesi gitgide daha fazla

başvurulan bir yöntem haline gelmiş ve bu durum bazı sakıncaları

beraberinde getirmiştir. Bu gelişmeler bağlamında pek çok anayasada

ve uluslararası sözleşmede iletişimin denetlenmesi çeşitli güvencelere

bağlanmış ve bu surette kamu güvenliği ile haberleşme hürriyeti ve

özel hayatın gizliliği arasında denge oluşturulmaya çalışılmıştır.

54

yısı ile herhangi bir şekilde disiplin işlemi yapılamaz.

c. Bu kişiler, Mahkemeye yaptıkları bir şikâyet sonucu ika edilen işlemlere ilişkin

olarak, tutuklu bulundukları devlet mahkemelerinde yetkili bir avukatla yazışma

ve kimsenin duyamayacağı biçimde danışma hakkına sahiptirler.

3. Önceki bendlerin uygulanmasında bir kamu makamı ancak, yasada öngörül-

müş olması ve demokratik bir toplumda ulusal güvenliğin, suç eylemlerinin açığa

çıkarılıp kovuşturulmasının veya sağlığın korunmasının gerekli kılması hâlinde

müdahalelerde bulunabilir.

51

Salapa/Polonya, Baş. No. 34487/97, 19.12.2002; Harrıs- O’boyle- Bates- Buckley,

s.414

52

Valasinas/Litvanya, Baş. No. 44558/98, 24.07.2001

53

Niedbala/Polonya, Baş. No. 27915/95, 04.07.2000

54

Mustafa Taşkın, Adli ve İstihbari Amaçlı İletişiminDenetlenmesi, Seçkin Yayınları,