Background Image
Previous Page  173 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 173 / 449 Next Page
Page Background

İdarenin Sosyal Risk Sorumluluğunda İlliyet Bağı Meselesi

172

devlet tarafından karşılanmamaktadır?

162

. Gözler, bu yolla Danıştay’ın

düşüncesinin, sorumluluğun sınırlarının tayini konusunda belirsizli-

ğe yol açtığını ve böyle bir değerlendirmenin esasında hukukilik değil

yerindelik meselesi ile ilgili olduğunu ileri sürmektedir

163

. Yargıçların

da yerindelik denetiminden uzak durması gerekmektedir. Eğer neden-

sellik bağı aranmadan toplumsal olaylar ve terör eylemlerinden doğan

zararların karşılanması isteniyorsa bunun Fransız hukukunda olduğu

gibi kanunla düzenlenmesi gerektiği tavsiyesinde bulunmaktadır

164

.

Akyılmaz, Danıştay’ın benimsediği içtihadın Anayasaya aykırı ol-

duğu görüşündendir. Çünkü Anayasanın 125. maddesinin lafzından

çıkan sonuca göre idare başkalarının değil kendi eylem ve işlemleri-

nin sonucunda doğan zararı ödemekle yükümlüdür. Bu yüzden Göz-

ler gibi şöyle bir soru yöneltmektedir: Zarara neden olan eylem ya da

işlem, idarenin eylem ya da işlemi değilse neden idare sorumludur?

165

.

Yenice de, toplumsal hareket sonucu doğan zararlarda kusursuz

sorumluluk halinde dahi nedensellik bağının aranması gerektiğini,

Danıştay’ın benimsediği yöntemin kusur karinesini çağrıştırdığını, bu

türden bir sorumluluğun kabul edilebilmesi için Fransa ve Almanya’da

olduğu gibi meselenin yasal düzenlemelerle çözülmesi gerektiğini ile-

ri sürmektedir

166

.

Günday ise Gözler ve Yenice’den farklı gerekçelerle Danıştay içti-

hatlarına karşı çıkmaktadır. Günday, sosyal risk ilkesinin salt bir ku-

sursuz sorumluluk ilkesi olarak nitelendirilmesinin yerinde olmadığı

görüşündedir

167

. Çünkü sosyal riske bağlı olarak idarenin sorumlu tu-

tulduğu kararlarda belirtildiği üzere, terör olaylarının önlenmesi ve

terörsüz bir toplum düzeninin sağlanması idarenin en başta gelen gö-

revlerinden biridir. Eğer idare herhangi bir sebepten dolayı güvenliği

sağlama görevini gerektiği gibi yerine getiremiyor ve terörü önleyeme-

diğinden dolayı bireyler zarara uğruyorsa, bu durumun hizmetin gere-

ği gibi işlememesi ya da kötü işlemesi şeklinde bir hizmet kusuru teşkil

162

Ibid., s. 1234.

163

Ibid.

164

Ibid., s. 1239.

165

Akyılmaz, Sosyal Risk İlkesi ve Uygulama Alanı”, op.cit, s. 188.

166

Kazım Yenice, “Sorumluluk Hukukunda Yeni Gelişmeler”, Tartışmalar, s. 256-257

(Nakleden-Serdar Özgüldür, “İdarenin Hukuki Sorumluluğu”, op.cit, s. 830).

167

Günday, İdare Hukuku, op.cit, s. 381.