Background Image
Previous Page  170 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 170 / 449 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (116)

Hayrettin YILDIZ

169

de eleştirmiş (B), bazı hukukçular da Danıştay’ın görüşünün yetersiz

olduğunu sosyal riskin daha geniş yorumlanarak uygulanması tav-

siyesinde bulunmuşlardır (C). Dolayısıyla, Danıştay kararlarında söz

konusu ilkenin “bilimsel ve yargısal içtihatlarla” kabul edilmiş oldu-

ğunu ileri sürse de, esasında bu değerlendirmenin en azından

bilimsel

kısmı eksiktir.

A. Danıştay İçtihadına Katılanlar

Anayasanın 125. maddesinde ifadesini bulan idarenin eylem ve iş-

lemlerinden doğan zararları karşılaması gerektiği yönündeki hükmü,

Azrak tarafından, idarenin hem kişisel davranışlardan hem de üçün-

cü kişilerin davranışlarından meydana gelen zararları karşılamak zo-

runda kalabileceği şeklinde yorumlanmıştır.

145

. Azrak, illiyet bağının

varlığı ya da yokluğu sorununa değinmemekte, idarenin kusurlu dav-

ranışının aranmasının gereksiz olduğunu düşünmekte ve Danıştay’ın,

sadece toplumun bir parçası olmaları nedeniyle zarara uğrayan birey-

lerin zararlarının idare tarafından karşılanması yönündeki kararlarını

yerinde görerek söz konusu içtihadın cesaretle devam ettirilmesi ge-

rektiği görüşünü ileri sürmektedir

146

.

Onar’ın sosyal risk sorumluluğunu onaylayan görüşü, Danıştay’ın

kamu külfetleri karşısında eşitlik ilkesinden etkilenen kararlarının

yansımasını taşımaktadır. Onar, illiyet bağı mevcut olmamasına rağ-

men zarar

içtimai bir faydanın, ammenin, cemiyetin menfaatinin korunması

neticesinde husule geldiği

için, zararın yine cemiyet tarafından ödenme-

sini hukuka aykırı bulmamaktadır

147

. Onar, kendi yorumunu bir yan-

dan Fransa’da devletin sorumluluğunu öngören kanunlara dayandır-

makta bir yandan da İslam hukukunda geçerli

kassame

uygulamasının

bu türden bir yoruma cevaz verdiğini düşünmektedir. Kassame, belli

bir yerde bir kimsenin zarara uğraması ve zararın failin bulunamama-

sı durumunda, oluşan zararın o yerde yaşayan halk arasında taksim

edilmesi ve her bireyin oransal olarak zarara katlanmasıdır

148

. Dola-

yısıyla da Danıştay’ın kararlarında ileri sürdüğü kolektif sorumluluk

anlayışını kabul etmektedir.

145

Azrak, “Toplumsal Muhatara”, op.cit, s. 135.

146

Ibid, s. 141 ve 145.

147

Onar, İdare Hukukunun Umumi Esasları, op.cit, s. 1744.

148

Ibid., s. 1745; Esin, İdarenin Hukuki Sorumluluğu, op.cit, s. 156.