

İdarenin Sosyal Risk Sorumluluğunda İlliyet Bağı Meselesi
176
Akyılmaz’ın Danıştay içtihadının Anayasa madde 125’e aykırı oldu-
ğu yönündeki görüşüne yer vermiştik. Bu durumda şöyle bir soru ile
karşı kaşıya kalmaktayız: eğer içtihat Anayasaya aykırı ise, illiyet bağı
aranmadan idarenin sorumluluğunun kanunla belirlenmesi de aynı
şekilde Anayasaya aykırı olmayacak mıdır?
Özel hukuktan alınan şu örnek dikkat çekicidir. Bir kişi yol üze-
rinde yürürken arkasından gelen araba ona çarpmıştır. Kişi düştükten
ve bir süre yerde yattıktan sonra oradan geçen iki araç daha üstünden
geçmiş ve kişi ölmüştür. Bu olayda zarar verici, daha doğrusu ölüme
yol açıcı davranıştan kim sorumlu olacaktır. Başka bir ifadeyle uygun
illiyet bağı hangi fiile bağlanmalıdır. Oğuzman bu örnekte, sebep tes-
pit edilemediği takdirde kimseyi sorumlu tutmak mümkün değildir,
demektedir
180
. Eğer özel hukuktaki bu örnek toplumsal olaylar ile terör
eylemlerine uygulanırsa, zarara yol açan kişinin tespit edilememesi
dolayısıyla, mağdur zarara katlanmak (casum sentit dominis) duru-
munda kalacaktır.
Hukuk ve mantık kuralları çerçevesinde düşünüldüğünde kimse-
nin başkasının fiilinden dolayı oluşan zarardan sorumlu tutulmama-
sı gerekir. Terör eylemlerinden dolayı zarara uğrayanların açacakları
davalarda da idari yargı yerleri öncelikle idarenin bireyin güvenliğini
sağlama görevini tam olarak yerine getirip getirmediğini, başka bir
ifadeyle idarenin hizmet kusurunun bulunup bulunmadığını araştır-
malı ve hizmet kusuru yoksa, şartları gerçekleşmişse idarenin kusur-
suz sorumluluğu olup olmadığı yönünde araştırma yapmalıdır
181
. Bu
bakımdan, Günday’ın ileri sürdüğü ve Yaşar tarafından da savunulan
denetim eksikliği ve hareketsizliğin esasında bir idari davranış oldu-
ğu ve bu yönüyle idarenin kusurlu sorumluluğunun söz konusu oldu-
ğu görüş de dikkate değerdir
182
.
İdare hukukuna özel hukukun kavramlarıyla yanıt aramak ise
şüpheli ve adaletsiz sonuçlara yol açabilir. Çünkü idare hukukunda
bireyin yararı korunurken aynı zamanda toplum korunmaktadır. Bu-
nunla beraber idari yargı organları tarafından idarenin sorumluluğu-
nun tayininde kullanılan hakkaniyet, nasafet, hakça, vicdani kanaat
180
Oğuzman ve Öz, Borçlar Hukuku, op.cit, s. 526.
181
Akyılmaz, “Sosyal Risk İlkesi ve Uygulama Alanı”, op.cit, s. 205.
182
Günday, İdare Hukuku, op.cit, s. 381; Yaşar, “İdarenin Sorumluluğu Üzerine Dü-
şünceler”, op.cit, s. 215.