Background Image
Previous Page  169 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 169 / 449 Next Page
Page Background

İdarenin Sosyal Risk Sorumluluğunda İlliyet Bağı Meselesi

168

Olayda zararın güvenlik kuvvetlerince mevzi güvenliği amacıyla

döşenen mayına basılması sonucu davacıların çocuğunun sakat kal-

ması nedeniyle meydana geldiği, kamu hizmetinin yürütülmesi sıra-

sında oluştuğu

, zarar ile idari eylem arasında nedensellik bağı bulunduğu

açık olduğundan, açılan tam yargı davasında sosyal risk ilkesine dayanılarak

hüküm kurulmasına olanak bulunmamaktadır.

... davacının uğradığı özel

ve olağan dışı zararın kusursuz sorumluluk ilkesi gereğince tazmini

gerekmektedir”

143

.

Danıştay’ın içtihatlarından çıkan sonuca göre, kusurlu sorumlu-

luğun istisnası kusursuz sorumluluk, kusursuz sorumluluğun istis-

nası da illiyet bağının aranmadığı sosyal ilkesi olmaktadır. Ancak

Danıştay’ın getirdiği kurallar hukuk ilkelerinin yorumlanmasına dair

genel ilkelerle çelişmektedir. Yukarıda bahsi geçtiği üzere, kusursuz

sorumluluk zaten kusurlu sorumluğun istisnası niteliğindedir. Bir

olayda kusurlu sorumluk ilkelerine başvurulabiliyorsa, kusursuz so-

rumlulukta karar vermeye gerek yoktur. Danıştay yeni içtihadıyla

istisnanın istisnası niteliğinde sorumluluk yöntemleri getirmektedir.

Aslında hukuk kurallarının yorum yöntemlerine göre, istisnanın is-

tisnası olan kuralın bizi asıl kurala götürmesi gerekir. Zira istisnanın

istisnası genel kurala denktir

144

. ‘Eğer illiyet bağının aranmadığı sos-

yal risk ilkesi kusursuz sorumluluğun bir istisnası ise esasında bu ilke

bu durumda bir kusurlu sorumluluk ilkesidir’, şeklinde çelişkili bir

durum ortaya çıkmaktadır. Bu şekilde yeni bir içtihat, yeni bir sorum-

luluk ilkesi ve hatta bütünüyle

sui generis

bir sorumluluk ve tazminat

hukuku ortaya çıkmaktadır.

V. Danıştay’ın Sosyal Risk İçtihadı Karşısında Doktrinin Tavrı

Danıştay’ın illiyet bağını aramadan sosyal risk ilkesini toplumsal

olaylar ve terör eylemlerine uygulayışı, doktrinde kamplaşmalara yol

açmış, bazı hukukçular Danıştay’ın görüşünü büyük bir özveriyle ka-

bul edip benimsemiş ya da kabullenici bir tavır sergilemiş (A), bazı

hukukçular karşı durmuş ve Danıştay kararlarını keskin bir biçim-

143

Danıştay 10. Dairesi, E. 2001/4795, K. 2003/696 T. 25.02.2003, Danıştay Kararları

Dergisi, Y. 1, Sayı 1, s. 431 (Nakleden-Murat Yaman, İdari Yargı Dava Rehberi,

Adalet Yayınevi, Ankara, 2009 s. 723-724; Candan, Açıklamalı İdari Yargı Usulü

Kanunu, op.cit,, s. 183 (323 no’lu dipnot)).

144

Kemal Gözler, “Yorum İlkeleri”, In Ozan Ergül, Anayasa Hukukunda Yorum

ve Norm Somutlaşması, Türkiye Barolar Birliği Yayınları, Ankara, 2013, s. 65.