Background Image
Previous Page  174 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 174 / 449 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (116)

Hayrettin YILDIZ

173

ettiği ortadadır

168

. Günday’a göre,

“yargı içtihatlarında uygulandığı biçi-

miyle bu ilke, adeta idarenin terör olayları karsısındaki aczine dayandırılmakta

ve idareyi terörü önleyemediği halde kusura dayalı sorumluluktan soyutlamayı

ve aklamayı hedeflemektedir”

169

.

Dolayısıyla, idareye yönelik negatif bir

intibaın uyandırılmaması adına sosyal risk ilkesi benimsenmektedir.

Gerçekten de kusursuz sorumluluğun nötr bir sorumluluk türü olma-

sına binaen idarenin tazminat ödemeye mahkum olması, onun kınan-

ması veya ayıplanmasına yol açmaz

170

. Duran da, kusur kavramının

(kusur sorumluluğunun), kamusal organ ve ajanların tutum ve davra-

nışlarındaki hata ve noksanları ifade eden bir veçheye sahip olmasın-

dan dolayı moral bir renk taşıdığını ve dolayısıyla idarenin suçlandırıl-

masını ve müeyyidelendirilmesini içerdiğini savunmaktadır

171

.

C. Danıştay İçtihadını Yetersiz Bulanlar

Danıştay’ın içtihadı öğretinin bir kısmı tarafından sadece eksik

bulunmuştur. Bu görüşü savunanlara göre, Danıştay’ın kararı doğru-

dur ama kapsamının genişletilmesi gerekir.

Atay, çağın gelişimi ve toplumsal olayların türlerinin çoğalması ol-

gusu karşısında sosyal risk ilkesinin alan genişleterek faili meçhul ve

münferit nitelikli anarşi olayları ile siyasal saldırı sonucu doğan zarar-

lara da uygulanması gerektiği görüşündedir

172

. Bu açıdan, Danıştay’ın

görüşünü uygun bulmakla beraber çerçevesinin genişletilmesi yönün-

de tavsiyede bulunmaktadır. Atay ayrıca, idarenin sorumluluğuna

başvurmada idarenin kusurunun araştırılmasının yerinde olmadığını

aksi ispat edilebilen bir kusur karinesinin de uygulanmaması gerekti-

ğini ileri sürmektedir

173

.

Yaşar, yukarıda geçen Danıştay kararlarındaki gerekçelendirme-

ye ithafen, yüksek mahkemenin sosyal hasar kavramını anlamadığını

gösteren bir yaklaşım sergilediğini hatta dönemin politik ortamından

etkilenmiş olabileceğini ileri sürmektedir

174

. Ancak Yaşar, Danıştay’ın

168

Ibid.

169

Ibid.

170

Gözler, İdare Hukuku, op.cit, s. 1166.

171

Duran, Türkiye İdaresinin Sorumluluğu, op.cit, s. 47.

172

Atay et al., İdarenin Sorumluluğu ve Tazminat Davaları, op.cit, s. 108.

173

Ibid.

174

Yaşar, “İdarenin Sorumluluğu Üzerine Düşünceler”, op.cit, s. 218.