Background Image
Previous Page  171 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 171 / 449 Next Page
Page Background

İdarenin Sosyal Risk Sorumluluğunda İlliyet Bağı Meselesi

170

Esin, sosyal hasar (risk) kuramı saklı kalmak kaydıyla, zararla ida-

renin eylemi arasında nedensellik bağının bulunmaması durumunda,

kural olarak idarenin tazmin sorumluluğu ortadan kalkar, demekte-

dir

149

. Dolayısıyla ilk etapta genel bir hukuk kaidesi olarak, fiil ile za-

rar arasında illiyet bağı bulunmalıdır demekte ise de sosyal risk ilkesi

bakımından istisna koymakta ve içtihatlarla getirilen söz konusu istis-

nayı kabul etmektedir. Esin’e göre bu olaylar sonucunda oluşan zarar

hizmete ve idare tüzel kişiliğine yabancı unsurlardan kaynaklansa da

sorumlu merciin belirlenmesi bakımından bu husus pek de önem ta-

şımamaktadır

150

.

Gözübüyük’ün de Danıştay kararlarını onaylayıcı bir dil kullan-

dığı görülmektedir. Bu tür eylemler basit birer zabıta olayı olarak

görülemeyeceğinden, bunların toplumsal risk olayı olarak değerlen-

direrek zararın toplumca karşılanması yoluna gidilmesi gerekir

151

.

Gözübüyük’e göre, anarşi ve terör olayları sonucu oluşan zararın dev-

letçe giderilmesi hem kamu külfetleri karşısında eşitlik ilkesinin hem

de sosyal devlet ilkesinin bir gereğidir

152

.

Yayla ise, öncelikle

terör eylemi ile idari faaliyet arasında bir nedensellik

bağının

olmadığına

dikkat çekmekte, ama ortada her halükarda bir za-

rar söz konusu olduğu için hukukun bu durumu görmezden geleme-

diğine işaret etmektedir

153

. Ancak sosyal risk esasının hem mağduru

hem idareyi koruyan bir ilke olmasından hareketle, kararlarda varılan

sonucun ‘hakkaniyet’e uygun olduğunu düşünmektedir

154

.

Kendisi yargıç olan ama akademik araştırmalarda da bulunan Tek

ise, Danıştay’ın görüşlerini onaylar mahiyette, sosyal risk sorumlulu-

ğunun uygulama alanı bulduğu durumlarda, zararın muhatabı olan-

ların hiçbir şekilde dahil olmadıkları mücadeleler ve hesaplaşmaların

mağduru olduklarından bahisle anarşi ve terör olaylarından dolayı za-

rara uğrayanların zararlarının devlet tarafından karşılanması gerekti-

149

Esin, İdarenin Hukuki Sorumluluğu, op.cit, s. 155,213 ve 246.

150

Ibid., s. 156.

151

Şeref Gözübüyük, “Terör Olayları ve Yönetimin Sorumluluğu”, op.cit, s. 196.

152

Ibid.

153

Aslında terör eylemi ile idarenin faaliyeti arasında nedensellik bağı aramaya ge-

rek yoktur. Önemli olan zarar ile idarenin faaliyeti arasında nedensellik bağı olup

olmadığıdır. Yayla, büyük ihtimalle burada bir değerlendirme ve nitelendirme

hatası yapmaktadır. Yayla, İdare Hukuku, op.cit, s. 369.

154

Ibid.