

TBB Dergisi 2016 (116)
Mahmut ŞEN
181
Mahkeme, adil yargılanma hakkının ihlal edilip edilmediğine
ilişkin denetim yaparken, Sözleşme’nin amacının kişi haklarını teorik
olarak saymak olmadığını, somut ve etkili olarak korumak olduğunu
belirtmektedir. Bu korumayı sağlayabilmek için AİHM, adil yargılan-
ma hakkı açısından, devletin bir dizi hukuki eylemi, mahkemelerin
yetkisi dışına çıkarması, mahkemenin denetim yetkisini kısıtlaması
veya bazı kişi kategorilerini her türlü sorumluluktan muaf tutması
gibi tasarrufların, demokratik bir toplumda hukukun üstünlüğü ilkesi
ve Sözleşme’nin 6. maddesi ile çeliştiğini ifade etmektedir
2
. Bu neden-
le, devlet organlarının hukuki tasarruflarına karşı etkili bir hukuki ko-
ruma sağlayabilecek bir yargı sisteminin varlığı, hukukun üstünlüğü
ilkesi ile sıkı sıkıya bağlı olan adil yargılanma hakkının ayrılmaz bir
parçasıdır
3
. Bu hak kanunla kurulmuş bir mahkemeye başvuru hak-
kının yanında savunma hakkı, avukattan yararlanma hakkı, isnat ve
yükümlülüklerden haberdar edilme hakkı, tam ve zamanında aleni
duruşma hakkı, isnatlara karşı beyanda bulunma, karşı tarafın tanık-
larını sorgulayabilme ve delil sunabilme hakkı gibi başkaca temel hak-
ları da bünyesinde taşır. Şüphesiz avukattan yararlanma hakkı, aleni
duruşma, tez ve savunmalarını kanıtlamak için delil ileri sürebilme,
bu deliler vasıtasıyla uyuşmazlığın esasını inceletebilme, masumiyet
karinesi gibi usuli haklar sadece ceza yargılamasının konusu olmayıp
idari yargı yerleri açısından da bağlayıcı niteliktedir
4
.
Son yıllarda, Türk kamu yönetimi sisteminde, tipik olarak bir idari
işlemin konusu olması gereken, belli bir yerdeki kamu görevinin veya
ünvanın sona erdirilmesine ilişkin bazı hukuki tasarrufların, kanun
ya da kanun hükmünde kararnameye konu edildiği gözlenmektedir.
Bu tür uyuşmazlıklarda, idari yargı yerlerince bazen sadece şekil-usul
denetimi yapılmak suretiyle idari işlemin ünvanı sona erdiren yasama
tasarrufuna uygun olarak tesis edilip edilmediği hususu incelenmekte
ve işlemin ‘’sebep ve maksat’’ unsurları yönünden bir irdeleme yapıl-
mamaktadır. Bazı durumlarda ise, kanun veya kanun hükmünde ka-
2
AİHM, Fayed-Birlesik Krallık, Başvuru no:17101/90, 21 Eylül 1994, para. 13,
http://hudoc.echr.coe.int, erişim tarihi: 11.04.2014
3
Guillermo A. O’Donnel, Why the Rule of Law Matters?, Journal of Democracy,
volume 15, 2004, s. 32-46
4
Müslüm Akıncı, İdari Yargıda Adil Yargılanma Hakkı, Turhan Kitabevi, Ankara,
2008, s.134.