

Kanun ile Bir Kurumdaki Kamu Görevinin Sona Erdirilmesine İlişkin Uyuşmazlıklarda ...
186
tarzda şekillendirilmelidir
16.
Bu kapsamda, esasa ilişkin karar almaya
yetkili olan mercii, başvuru konusu ile ilgili her türlü tedbir kararını
almaya, araştırma, inceleme ve soruşturmayı yapabilmeye yetkili ol-
malıdır
17
. Mahkeme, iç hukukta öngörülen müesseselerin, ileri sürülen
ihlalin meydana gelmesini ya da devam etmesini engelleyemediği ya
da daha önce meydana gelmiş olan ihlaller için, uygun bir telafi im-
kanı sağlayamadığı kanaatine varırsa, 13. maddenin ihlal edildiğine
karar vermektedir
18
.
Başvuru mercii, temel hakların korunması açısından, etkili bir
denetim yapabilecek konumda olmalıdır. Başvuru yolu olarak mah-
kemelerin öngörülmesi halinde de yargısal denetimin, temel hakla-
rı koruyabilecek yoğunlukta yapılması beklenmektedir
19
. Buna göre
mahkeme, ileri sürülen her iddiayı araştırıp, karara bağlayabilmelidir.
Başvuru mercii olan mahkeme, uyuşmazlık konusu olayın tüm bile-
şenlerine hakim değil ise, bireylere etkili bir hukuki koruma sağlama-
sı mümkün değildir
20
. İdari yargı yerleri açısından, idari işlemin tesisi-
ne dayanak teşkil eden tüm sebeplerin ve idari işlemin unsurlarından
bazılarının mahkemece değerlendirilemediği durumlarda, temel hak
ve hürriyetlerin etkili bir yargısal korumaya tabi tutulması açısından,
yargı sisteminin üstlenmiş olduğu sorumluluğu gereği gibi yerine ge-
tirdiğinden bahsedilemeyecektir
21
.
AİHM, idarenin yargısal denetimi yapılırken mutlaka belli bir
modelin uygulanması gerektiğinden bahsetmemekle birlikte, iç hu-
kuk sisteminde yer alan mahkemenin, kişi hak ve hürriyetlerinin et-
kili bir korumaya tabi tutulduğundan emin olması gerektiğini ifade
etmektedir. Bu kapsamda, idari karar verme mekanizmalarında ilgi-
16
AİHM, De Souza Rıbeıro/Fransa, Başvuru no:22689/07, 13 Aralık 2012 , para. 78,
79, 80,
http://hudoc.echr.coe.int, erişim tarihi: 15.03.2014
17
AİHM, Hatton ve diğerleri- Birleşik Krallık, Başvuru no: 36022/97, 8 Temmuz
2003, para.128
http://hudoc.echr.coe.int, erişim tarihi: 25.03.2014
18
AİHM, Vılho Eskelınen ve Diğerleri-Finlandiya, Başvuru no: 63235/00, 9 Nisan
2007 , para.60,
http://hudoc.echr.coe.int, erişim tarihi: 15.03.2014
19
AİHM, Obermeier –Avusturya,Başvuru no:11761/85, 28 Haziran 1990, para. 70,
http://hudoc.echr.coe.int, erişim tarihi: 05.03.2014
20
AİHM, Terra Woningen B.V- Hollanda, Başvuru no: 20641/92, 17 Aralık 1996,
para. 51,
http://hudoc.echr.coe.int, erişim tarihi: 05.03.2014
21
AİHM, Sigma Radio Televizyon- Kıbrıs, Başvuru no: 32181/04, 21 Temmuz 2011,
para. 153
,http://hudoc.echr.coe.int, erişim tarihi: 05.03.2014