

Kanun ile Bir Kurumdaki Kamu Görevinin Sona Erdirilmesine İlişkin Uyuşmazlıklarda ...
206
kararnamelerin kamu görevlilerinin mevcut görevlerini sona erdiren
maddelerinin iptali istemiyle yapılan başvurular Yüksek Mahkeme ta-
rafından reddedilmiştir.
Bahsi geçen başvurulardan birisi, 663 sayılı Sağlık Bakanlığı ve
Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hük-
münde Kararnamenin Geçici 4. maddesiyle belli ünvanlardaki kamu
görevlilerinin mevcut görevlerinden alınarak ‘Bakanlık Müşaviri’, ve
‘Araştırmacı’ görevlerine atanmış sayılmalarına ilişkin düzenlemenin
iptali istemiyle yapılmıştır. Anayasa Mahkemesi’ne yapılan başvu-
rularda; ilgililerin, söz konusu görevlere 657 sayılı Devlet Memurla-
rı Kanunu’nun kariyer ve liyakat ilkeleri çerçevesinde yükseldiği, bu
görevlerin kendileri yönünden hukuken kesinleşerek kişisel alacak
niteliğine dönüştüğü, bu kişilerin yasayla görevlerinden alınarak ‘Ba-
kanlık Müşaviri’ ve ‘Araştırmacı’ gibi pasif görevlere atanmalarının,
kazanılmış hakları ortadan kaldırdığı, yetki ve usulde paralellik ilke-
si gereğince kamu
görevlilerinin atanmalarındaki usule göre görevlerinden
alınmaları gerektiği, Anayasanın 36
. maddesinde, herkesin meşru vası-
ta ve yollardan faydalanmak suretiyle yargı mercileri önünde davacı
veya davalı olarak iddia ve savunma ile adil yargılanma hakkına sa-
hip olduğu;125. maddesinde ise, idarenin her türlü eylem ve işlemine
karşı yargı yolunun açık olduğunun belirtildiği, kamu görevlilerinin,
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun kariyer ve liyakat ilkelerine
göre yükseldikleri ve hukuki güvenliğe sahip kılındıkları kadro görev
unvanlarından, ‘Bakanlık Müşaviri’, ve ‘Araştırmacı’ görevlerine ola-
ğan hukuki yol olan idari işlemle atamalarının yapılması durumunda
kullanabilecekleri Anayasal güvence altındaki hak arama özgürlüğü
ile yetkili yargı mercilerine dava açma haklarının, Yasayla atanmaları
suretiyle ellerinden alınmasının Anayasanın 36. ve 125. maddelerine
aykırı olduğu ileri sürülmüştür.
Buna karşın Anayasa Mahkemesi’nce, KHK ile Sağlık Bakanlığı ve
bağlı kuruluşlarının yeniden yapılandırıldığı, önceki teşkilat yapısın-
dan farklı yeni hizmet birimleri oluşturulduğu, teşkilat yapısında mey-
dana gelen bu değişikliklerin mevcut personelin hukuki durumlarını
da etkilediği, söz konusu işlemlerin sebep unsuru, idarenin yeniden
teşkilatlandırılması olduğundan, yürürlükteki kanunlara dayanılarak
ve kamu görevlisinin öznel durumu dikkate alınarak idarece tesis edi-
len naklen atama işlemlerinden tamamen farklı olduğu, söz konusu