

Kanun ile Bir Kurumdaki Kamu Görevinin Sona Erdirilmesine İlişkin Uyuşmazlıklarda ...
204
uygun olup olmadığının belirleme yetkisinin kanun koyucuya ait ol-
duğu, Anayasa’ya uygunluk denetiminde, kanun koyucunun kamu
yararı anlayışının isabetli olup olmadığının değil, incelenen kuralın
kamu yararı dışında belli bireylerin ya da grupların çıkarları gözetile-
rek yasalaştırılmış olup olmadığının incelenebileceği yönünde hüküm
vermiştir
86
.
Anayasa Mahkemesi, kamu kurumlarındaki belirli görev ve ün-
vanları üstlenenlerin bu görev ve ünvanlarını sona erdiren düzenleme-
lerin amacının, kanun koyucu tarafından kamu yararının sağlanması
olarak gösterildiği durumlarda, mahkeme olarak kanun koyucunun
kamu yararı anlayışının isabetli olup olmadığına karar verme yetki-
sinin bulunmadığı, ancak düzenlemenin kamu yararı dışında belli bi-
reylerin ya da grupların çıkarları gözetilerek yasalaştırıldığı yönünde
bir belirleme yapılırsa iptaline hükmedilebileceği görüşündedir.
İdari yargı yerlerinde bu tür düzenlemelere dayalı olarak tesis edi-
len işlemlere karşı açılan davalarda, işlemin sebep unsurunun ince-
lenmesinin mümkün olmadığı görüşünde olan Yüksek Mahkeme’nin,
maksat unsuru açısından düzenlemenin kamu yararı amacına hizmet
edip etmeyeceğini incelememesi, yapılan düzenleme ve sonrasında te-
sis edilecek işlemlerin muhatabı olacak kişilerin açtıkları davalarda et-
kili bir yargısal denetim yapılması imkanını ortadan kaldırmaktadır.
İdari yargı yerlerince bu tür kanun ve kanun hükmünde ka-
rarname hükümlerine göre tesis edilen işlemlerin iptali istemiyle açı-
lan davalarda verilmekte olan kararlar da, Anayasa Mahkemesi’nin
yukarıda yer verilen görüşlerini teyit etmektedir. Buna göre, yasal
düzenlemede, atanılacak görev açıkça belirlenmemiş ve ‘müktesep
haklarına uygun bir göreve atanır’ şeklinde bir ifadeye yer verilmiş
ise, idari yargı mahkemelerince ilgilinin, mevzuatta öngörülen usul ve
şekle uyulmak ve kazanılmış hakları korunmak suretiyle atanıp atan-
madığı yönünden sınırlı bir denetim yapılabilmektedir. Bu denetim,
idari işlemin yetki, şekil ve konu unsurlarıyla sınırlı olmaktadır. Ka-
nun hükmünün sona erdirilen görevle birlikte, atanılacak görevleri de
düzenlediği durumlarda ise Danıştay tarafından, ortada idari davaya
86
Anayasa Mahkemesi’nin 22.11.2012 gün ve E:2011/107,K: 2012/184 sayılı kararı,
www.anayasa.gov.tr,erişim tarihi: 31.03.2014