Background Image
Previous Page  205 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 205 / 449 Next Page
Page Background

Kanun ile Bir Kurumdaki Kamu Görevinin Sona Erdirilmesine İlişkin Uyuşmazlıklarda ...

204

uygun olup olmadığının belirleme yetkisinin kanun koyucuya ait ol-

duğu, Anayasa’ya uygunluk denetiminde, kanun koyucunun kamu

yararı anlayışının isabetli olup olmadığının değil, incelenen kuralın

kamu yararı dışında belli bireylerin ya da grupların çıkarları gözetile-

rek yasalaştırılmış olup olmadığının incelenebileceği yönünde hüküm

vermiştir

86

.

Anayasa Mahkemesi, kamu kurumlarındaki belirli görev ve ün-

vanları üstlenenlerin bu görev ve ünvanlarını sona erdiren düzenleme-

lerin amacının, kanun koyucu tarafından kamu yararının sağlanması

olarak gösterildiği durumlarda, mahkeme olarak kanun koyucunun

kamu yararı anlayışının isabetli olup olmadığına karar verme yetki-

sinin bulunmadığı, ancak düzenlemenin kamu yararı dışında belli bi-

reylerin ya da grupların çıkarları gözetilerek yasalaştırıldığı yönünde

bir belirleme yapılırsa iptaline hükmedilebileceği görüşündedir.

İdari yargı yerlerinde bu tür düzenlemelere dayalı olarak tesis edi-

len işlemlere karşı açılan davalarda, işlemin sebep unsurunun ince-

lenmesinin mümkün olmadığı görüşünde olan Yüksek Mahkeme’nin,

maksat unsuru açısından düzenlemenin kamu yararı amacına hizmet

edip etmeyeceğini incelememesi, yapılan düzenleme ve sonrasında te-

sis edilecek işlemlerin muhatabı olacak kişilerin açtıkları davalarda et-

kili bir yargısal denetim yapılması imkanını ortadan kaldırmaktadır.

İdari yargı yerlerince bu tür kanun ve kanun hükmünde ka-

rarname hükümlerine göre tesis edilen işlemlerin iptali istemiyle açı-

lan davalarda verilmekte olan kararlar da, Anayasa Mahkemesi’nin

yukarıda yer verilen görüşlerini teyit etmektedir. Buna göre, yasal

düzenlemede, atanılacak görev açıkça belirlenmemiş ve ‘müktesep

haklarına uygun bir göreve atanır’ şeklinde bir ifadeye yer verilmiş

ise, idari yargı mahkemelerince ilgilinin, mevzuatta öngörülen usul ve

şekle uyulmak ve kazanılmış hakları korunmak suretiyle atanıp atan-

madığı yönünden sınırlı bir denetim yapılabilmektedir. Bu denetim,

idari işlemin yetki, şekil ve konu unsurlarıyla sınırlı olmaktadır. Ka-

nun hükmünün sona erdirilen görevle birlikte, atanılacak görevleri de

düzenlediği durumlarda ise Danıştay tarafından, ortada idari davaya

86

Anayasa Mahkemesi’nin 22.11.2012 gün ve E:2011/107,K: 2012/184 sayılı kararı,

www.anayasa.gov.tr,

erişim tarihi: 31.03.2014