

Kanun ile Bir Kurumdaki Kamu Görevinin Sona Erdirilmesine İlişkin Uyuşmazlıklarda ...
202
Yukarıda bahsedilen ilke ve kurallar uyarınca, idari bir işlemle ya-
pılması gereken bir kamu kurumundaki görevin veya ünvanın sona
erdirilmesinin, kanun veya kanun hükmünde kararname gibi hukuki
tasarruflara konu edilmesinde eleştiri konusu yapılan ilk husus, birey-
sel ve somut işlem tesis etme yetki ve görevinin yürütme organına ait
olduğu yönündedir. Gerçekten, kuvvetler ayrılığı ilkesi ve Anayasa’nın
8. maddesi uyarınca, yasama genel, soyut, kişilikdışı, süreklilik arz
eden kural koyma yetkisine sahip iken yasama organının belirlediği
kuralları uygulamak ve hayata geçirmek yürütmenin ve onun bir bö-
lümünü oluşturan idarenin görevidir
79
. Bu kapsamda kamu görevlileri
ile ilgili yasama organı genel kurulları koyarken, bu kurallara uymak
ve uygulamak suretiyle yasaların somut, özel ve bireysel durumlara
uygulanmasını münhasır yetki, yürütme organına tahsis edilmiştir
80.
Buna göre, Anayasa’da atama işlemini yasama organının görev ve yet-
kileri arasında açıkça sayan herhangi bir hükmün bulunmamaktadır.
Anayasa’nın 128. maddesinde yer alan, memurların atanmaları ve di-
ğer özlük işlerinin kanunla düzenleneceği yönündeki ifade dikkate
alındığında, kanunla kadroların kaldırılması, birleştirilmesi ve yeni
kadroların ihdas edilmesi mümkün olmakla birlikte, kanun metnin-
de yer alan “düzenlenir” ibaresi, kelime anlamı itibariyle genel, soyut
ve objektif bir tasarrufu ifade etmektedir
81
. Yani kanun, genel, soyut
ve objektif bir şekilde memurların hangi usul ve esaslarla atanacağını
düzenleyecek, daha sonra da herhangi bir kişi bu usul ve esaslara göre
yetkili idari merciler tarafından atanacaktır
82
.
Atama ve görevden almaya ilişkin hukuki prosedürün bu şekilde
düzenlendiği durumlarda, tesis edilen idari işlemler, mahkemelerce
sadece usul ve şekil denetimine tabi tutulmakla kalmayacak, sebep ve
maksat unsurları açısından da denetlenecektir. İdari işlemlerin temel
amacı, kamu yararının sağlanması olduğundan, mahkemece işlemin
tesis edilebilmesi için kamu yararının gerçekleşmesine elverişli ve ye-
terli bir sebebin varlığı aranacak, tesis edilen işlemin kamu yararı, ge-
79
Ender Ethem Atay, İdare Hukuku, Turhan Kitabevi Yayınları, Ankara,2006,
s.362.
80
H. Alperen Çıtak, Murat Erdoğan , Yasama Tekniğinde Yeni Bir E
ğilim:KanunFormunda Bireysel İdari İşlemler(Anayasa Mahkemesi’nin Bir Kararı Işığında De-
ğerlendirmeler),
Ankara Barosu Dergisi,
, Sayı 2012, Cilt 4, s.266
81
H. Alperen Çıtak, Murat Erdoğan, s.266
82
H. Alperen Çıtak, Murat Erdoğan, s.270