Background Image
Previous Page  203 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 203 / 449 Next Page
Page Background

Kanun ile Bir Kurumdaki Kamu Görevinin Sona Erdirilmesine İlişkin Uyuşmazlıklarda ...

202

Yukarıda bahsedilen ilke ve kurallar uyarınca, idari bir işlemle ya-

pılması gereken bir kamu kurumundaki görevin veya ünvanın sona

erdirilmesinin, kanun veya kanun hükmünde kararname gibi hukuki

tasarruflara konu edilmesinde eleştiri konusu yapılan ilk husus, birey-

sel ve somut işlem tesis etme yetki ve görevinin yürütme organına ait

olduğu yönündedir. Gerçekten, kuvvetler ayrılığı ilkesi ve Anayasa’nın

8. maddesi uyarınca, yasama genel, soyut, kişilikdışı, süreklilik arz

eden kural koyma yetkisine sahip iken yasama organının belirlediği

kuralları uygulamak ve hayata geçirmek yürütmenin ve onun bir bö-

lümünü oluşturan idarenin görevidir

79

. Bu kapsamda kamu görevlileri

ile ilgili yasama organı genel kurulları koyarken, bu kurallara uymak

ve uygulamak suretiyle yasaların somut, özel ve bireysel durumlara

uygulanmasını münhasır yetki, yürütme organına tahsis edilmiştir

80.

Buna göre, Anayasa’da atama işlemini yasama organının görev ve yet-

kileri arasında açıkça sayan herhangi bir hükmün bulunmamaktadır.

Anayasa’nın 128. maddesinde yer alan, memurların atanmaları ve di-

ğer özlük işlerinin kanunla düzenleneceği yönündeki ifade dikkate

alındığında, kanunla kadroların kaldırılması, birleştirilmesi ve yeni

kadroların ihdas edilmesi mümkün olmakla birlikte, kanun metnin-

de yer alan “düzenlenir” ibaresi, kelime anlamı itibariyle genel, soyut

ve objektif bir tasarrufu ifade etmektedir

81

. Yani kanun, genel, soyut

ve objektif bir şekilde memurların hangi usul ve esaslarla atanacağını

düzenleyecek, daha sonra da herhangi bir kişi bu usul ve esaslara göre

yetkili idari merciler tarafından atanacaktır

82

.

Atama ve görevden almaya ilişkin hukuki prosedürün bu şekilde

düzenlendiği durumlarda, tesis edilen idari işlemler, mahkemelerce

sadece usul ve şekil denetimine tabi tutulmakla kalmayacak, sebep ve

maksat unsurları açısından da denetlenecektir. İdari işlemlerin temel

amacı, kamu yararının sağlanması olduğundan, mahkemece işlemin

tesis edilebilmesi için kamu yararının gerçekleşmesine elverişli ve ye-

terli bir sebebin varlığı aranacak, tesis edilen işlemin kamu yararı, ge-

79

Ender Ethem Atay, İdare Hukuku, Turhan Kitabevi Yayınları, Ankara,2006,

s.362.

80

H. Alperen Çıtak, Murat Erdoğan , Yasama Tekniğinde Yeni Bir E

ğilim:Kanun

Formunda Bireysel İdari İşlemler(Anayasa Mahkemesi’nin Bir Kararı Işığında De-

ğerlendirmeler),

Ankara Barosu Dergisi,

, Sayı 2012, Cilt 4, s.266

81

H. Alperen Çıtak, Murat Erdoğan, s.266

82

H. Alperen Çıtak, Murat Erdoğan, s.270