Background Image
Previous Page  204 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 204 / 449 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (116)

Mahmut ŞEN

203

nel ahlak, kamu düzeni ve genel sağlık gibi sebeplere dayandırıldığı

durumlarda, bu sebeplerin hukuken kabul edilebilir, somut bilgi ve

belgelerle ispatlaması gerekecektir

83

.

İnceleme konusu olan, kanun ile bir kamu kurumundaki görevin

veya ünvanın sona erdirilmesine ilişkin uyuşmazlıklarda ise, işlemin

sebep unsuru, kanun koyucu tarafından belirlenmekte ve bu sebep

çoğu zaman idari teşkilatın yeniden yapılandırılması olarak gösteril-

mektedir. Anayasa Mahkemesi’ne göre, kanun ve kanun hükmünde

kararname ile bir kamu kurumundaki görevin veya ünvanın sona

erdirildiği durumlar, yürürlükte bulunan kanunlara dayanılarak ve

kamu görevlisinin öznel durumu dikkate alınarak idarece tesis edi-

len naklen atama işlemlerinden tamamen farklıdır. Kamu kurumunun

yeniden yapılandırılmasına ilişkin hukuki ve fiili zorunluluklar ne-

deniyle, kazanılmış haklar korunarak başka kadrolara atama yapıl-

masının, kanun koyucunun takdir alanı içinde kaldığı belirtilmekte-

dir

84

. Yüksek Mahkeme’ye göre, genel nitelikteki yasal düzenlemeyle

oluşturulan bu durumun, sebep unsuru yönünden hukuka uygun

olup olmadığının tespiti, anayasal bir sorundur ve bu yöndeki deneti-

min Anayasa Mahkemesince yapılması gerekir. Anılan atama işlemi-

nin doğrudan kanunla değil, idari işlemle yapılmasının öngörülme-

si durumunda dahi, kanunlara uygunluk denetimi yapmakla sınırlı

bir yetkiyi haiz olan idari yargı yerlerinin, işlemin sebep unsurunun

Anayasa’ya uygun olup olmadığını tartışması ve bu yönde bir denetim

yapması mümkün değildir

85

.

Öte yandan Yüksek Mahkeme, kamu kurumlarında üstlenilen

görev veya ünvanı sona erdiren düzenlemelerin iptali istemiyle yapı-

lan başvurularda, sahip olduğu anayasaya uygunluk denetimi yapma

yetkisinin sınırlarına ilişkin ise, hukuk devletinde kanunların kamu

yararı gözetilerek çıkarılmasının zorunlu olduğu, bununla birlikte

kanun koyucunun, Anayasa’ya ve hukukun genel ilkelerine aykırı ol-

mamak kaydıyla her türlü düzenlemeyi yapma yetkisinin bulunduğu,

düzenlemenin kamu yararına, başka bir anlatımla ülke koşullarına

83

Metin Günday, İdare Hukuku, s. 139.

84

Anayasa Mahkemesi’nin 14.02.2013 gün ve E. 2011/150, K. 2013/30 Sayılı kararı,

www.anayasa.gov.tr,

erişim tarihi: 31.03.2014

85

Anayasa Mahkemesi’nin 22.11.2012 gün ve E:2011/107,K: 2012/184 sayılı kararı,

www.anayasa.gov.tr,

erişim tarihi: 31.03.2014