Background Image
Previous Page  268 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 268 / 449 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (116)

A.Savaş DEMİRCAN

267

tanınamaz. Devlet organları ve idare makamları bütün işlemlerinde

kanun önünde eşitlik ilkesine uygun olarak hareket etmek zorunda-

dırlar.” diyerek eşitlik ilkesini güvenceye almıştır.

2.3. Vergilendirme Yöntemi Bakımından

Bilindiği üzere ücret gelirlerinin vergilendirilmesinde stopaj yön-

temi tercih edilmektedir. Maliye teorisinde yer alan ayırma ilkesine

göre, emek gelirlerinin sermaye gelirlerine göre daha düşük oranda

vergilendirilmesi gerekmektedir.

Fakat vergi uygulamalarında bu konuya gereği kadar ilgi göste-

rilmediği de başka bir gerçektir. Ücretlerin vergilendirilmesini diğer

gelir unsurları ile karşılaştırdığımız zaman bu açık bir şekilde görül-

mektedir. Ücretler, gelir unsurları içerisinde en ağır vergilendirilenle-

rin başında gelmektedir. Bu konuyu karşılaştırmalı olarak anlatacak

olursak; örneğin ücretleri sırası ile başta ticari ve serbest meslek ka-

zançlar ile karşılaştıralım. Ticari kazançlar ve serbest meslek kazanç-

larında mükellefler bir yıl içinde elde ettikleri kazancı bir sonraki yıl

beyan ederek özellikle enflasyonun olduğu yıllarda önemli bir avantaj

elde etmektedirler. Bu durum Tanzi etkisi çerçevesinde devletin de reel

anlamda kayba uğraması sonucunu doğurmaktadır. Gerçi bu durum

geçici vergi ile giderilmeye çalışılsa da kazancın elde edilmesinden

sonra alınan vergi ile kaynağında alınan vergi arasında vergilendirme

açısından adalet sağlanmış olmamaktadır.

20

Kaynakta kesme yöntemi ile ücretliler, her ay daha ücretleri elleri-

ne geçmeden vergilerini öderlerken ortaya çıkan haksızlığı gidermek

amacıyla, serbest meslek kazancı ve ticari kazanç sahiplerinin vergi-

lendirilmesi için geçici vergi uygulaması getirilmiş ise de bu uygula-

ma mevcut adaletsizliği ortadan kaldırmak bir yana mevcut adalet-

sizliği daha da derinleştirmiştir. Zira geçici vergi üçer aylık dönemler

üzerinden alınmaktadır. Bu sürenin üzerine bir de beyan süresini

eklediğimizde ortaya 4,5 aylık bir zaman dilimi çıkmaktadır. Bu 4,5

aylık zaman diliminde ücret dışı gelir elde eden mükellefin ödeme-

si gereken vergiyi, ücret geliri elde eden mükellef ile kıyaslandığında

20

Yusuf Kıldiş, “Vergilendirmede Adalet İlkesi Açısından Türk Gelir Vergisine

Bakış”,Vergi Dünyası, Sayı: 351, Mayıs 2008,

https://www.vergidunyasi.com.tr/

dergiler.php?id=5008, (16.10.2013) s.3.