

TBB Dergisi 2016 (116)
A.Savaş DEMİRCAN
267
tanınamaz. Devlet organları ve idare makamları bütün işlemlerinde
kanun önünde eşitlik ilkesine uygun olarak hareket etmek zorunda-
dırlar.” diyerek eşitlik ilkesini güvenceye almıştır.
2.3. Vergilendirme Yöntemi Bakımından
Bilindiği üzere ücret gelirlerinin vergilendirilmesinde stopaj yön-
temi tercih edilmektedir. Maliye teorisinde yer alan ayırma ilkesine
göre, emek gelirlerinin sermaye gelirlerine göre daha düşük oranda
vergilendirilmesi gerekmektedir.
Fakat vergi uygulamalarında bu konuya gereği kadar ilgi göste-
rilmediği de başka bir gerçektir. Ücretlerin vergilendirilmesini diğer
gelir unsurları ile karşılaştırdığımız zaman bu açık bir şekilde görül-
mektedir. Ücretler, gelir unsurları içerisinde en ağır vergilendirilenle-
rin başında gelmektedir. Bu konuyu karşılaştırmalı olarak anlatacak
olursak; örneğin ücretleri sırası ile başta ticari ve serbest meslek ka-
zançlar ile karşılaştıralım. Ticari kazançlar ve serbest meslek kazanç-
larında mükellefler bir yıl içinde elde ettikleri kazancı bir sonraki yıl
beyan ederek özellikle enflasyonun olduğu yıllarda önemli bir avantaj
elde etmektedirler. Bu durum Tanzi etkisi çerçevesinde devletin de reel
anlamda kayba uğraması sonucunu doğurmaktadır. Gerçi bu durum
geçici vergi ile giderilmeye çalışılsa da kazancın elde edilmesinden
sonra alınan vergi ile kaynağında alınan vergi arasında vergilendirme
açısından adalet sağlanmış olmamaktadır.
20
Kaynakta kesme yöntemi ile ücretliler, her ay daha ücretleri elleri-
ne geçmeden vergilerini öderlerken ortaya çıkan haksızlığı gidermek
amacıyla, serbest meslek kazancı ve ticari kazanç sahiplerinin vergi-
lendirilmesi için geçici vergi uygulaması getirilmiş ise de bu uygula-
ma mevcut adaletsizliği ortadan kaldırmak bir yana mevcut adalet-
sizliği daha da derinleştirmiştir. Zira geçici vergi üçer aylık dönemler
üzerinden alınmaktadır. Bu sürenin üzerine bir de beyan süresini
eklediğimizde ortaya 4,5 aylık bir zaman dilimi çıkmaktadır. Bu 4,5
aylık zaman diliminde ücret dışı gelir elde eden mükellefin ödeme-
si gereken vergiyi, ücret geliri elde eden mükellef ile kıyaslandığında
20
Yusuf Kıldiş, “Vergilendirmede Adalet İlkesi Açısından Türk Gelir Vergisine
Bakış”,Vergi Dünyası, Sayı: 351, Mayıs 2008,
https://www.vergidunyasi.com.tr/dergiler.php?id=5008, (16.10.2013) s.3.