

TBB Dergisi 2016 (116)
Ahmet İYİMAYA
445
İki eş-değer denetim gücünün tek-organda birleşmesinin risk
oluşturma kapasitesi yüksektir. Güç temerküzünün dağıtılması, sis-
tem mühendisliğinin de bir gereğidir.
Yargısal aktivizmin ve jüristokrasinin çokça tartışıldığı
42(41)
yerde,
bu eğilimleri besleyecek mekanizmaların tek-elde toplanması, mer-
kezileşen o kurumu da bozar. Bu halde, saf hukukun yerine, farklı
telakkilerin kaim olması mümkündür. Aslında Yüksek Mahkememi-
zin bireysel başvuru pratiklerinin bu bağlamda okunması öğretici
olacaktır.
43
analizi bir bütün olarak henüz yazılmamış/yapılmamıştır. Bu tür bir inceleme
veya incelemeler, hem Mahkemenin kurumsallaşması hem de demokrasimizin
konsolidasyonu bakımından büyük bir ihtiyaçtır (bkz. 41 nolu dipnot).
42
Prof. Dr. Ergun Özbudun, Türk Anayasa Mahkemesinin Yargısal Aktivizmi
(AÜSBF.62/3,s.258 ve dev.). Prof. Dr Yusuf Şevki Hakyemez, Anayasa Mahkeme-
sinin Yargısal Aktivizmi, Ank.2009. Ozan Ergül, Yeni Kurumsalcı Yaklaşımla Türk
Anayasa Mahkemesi ve Demokrasi, Ank.2007. Aynı müellif, Berraklaştırılamayan
Bir
Kavram:YargısalAktivizm (TBBD.S.103 (2013),s.37-54). Korucu Serdar, Yargı-
sal Aktivizm, Ank.2014. Prof. Dr. Levent Gönenç, Siyasi İktidarın Denetlenmesi-
Dengelenmesi ve Yargı, Ank.2014. Prof. Dr. Mehmet Turhan, Anayasa Yargısının
Demokratik Hukuk Devletindeki İşlevi ve Meşruiyeti (Anayasa İncelemeleri),
Ank.2006, s.41 ve dev. Prof. Dr. Ergun Özbudun, Yargının Demokratik Sistem-
lerde
Konumu:DemokratikBir Güç Mü, Bürokratik Bir Hegemonya Mı? (Zühtü
Demokrasi ve Yargı Sempozumu, 04.06.2005 tarih, TBB yayını. Ank.2005, s.336-
351). Prof. Dr. Arslan, Türk Anayasa Mahkemesinin Sorunlarının Tartışılması
Paneli (Anayasa Yargısı, 2004) (Prof. Arslan’ın bu paneldeki konuşmaları). Ahmet
İyimaya, Siyaset Hukuku Sorunları, s.2 dn.2, s.51 vd., s.511 vd.
43
Anayasa Mahkememizin uzun süreli tutukluluklar konusundaki ihlal kararları,
çözümsüzlüğü sürdüren yargı ve siyaset kurumları karşısında ön-açan önemli ka-
rarlardır. Dijital medya iletişimindeki (twitter vb.) kararları, sorunun tüm boyu-
tunu kapsamayan tek-yanın menfaatini öne-alan, yargısal aktivizme daha yakın
bir karar olarak değerlendiriyorum. Seçim barajı-bireysel başvuru konusunda ku-
rulması muhtemel kararın da, yönüne bakılmaksızın önemli bir karar olacağı an-
laşılıyor (Anayasa Mahkememiz, Avrupa’nın bu konudaki geçici övgüsünden(!)
bağımsız olarak, kendi ontolojisine bağlılığı ölçüsünde kurumsallaşabilecektir).
Yüksek Mahkememizin anayasal aktivizm dokusu yüksek kararları içinde, bana
göre sistem üzerinde en ağır bozucu etki doğuranı, 2010 anayasa değişikliğini kıs-
men iptal eden 7.7.2010 t., 49/87-E/K. sayılı kararıdır. Son dönem HSYK krizle-
rinin ortaya çıkmasında, 2010 yılında Anayasada gerçekleştirilen “tek oy ve az
sayıda hukukçu olmayan üye” modelinin Yüksek Anayasa Mahkemesince iptal
edilmesinin -ki Yüksek Mahkeme bu görüşten kısa süre önce dönmüştür- yar-
gı alanındaki rolüne özellikle işaret olunmaktadır. İptalle ortaya çıkan çoğun-
lukçu yöntemin, yargısal yapılara çoğulculuğun yansımasını önlediğine vurgu
yapılmaktadır (An.M.’nin 7.7.2010 t, 49/87-E/K Sayılı Kararı. Keza An.M.’nin
14.05.2014 t., 57/81-E/K Sayılı Kararı. 34 üncü maddeye ilişkin karar gerekçesi.
Tarhan Erdem. Konuya özel yazıları. Radikal Gazetesi. 25.09.2014 ve 29.09.2014
t.’li dijital nüshaları, Dr. Burak Çelik, Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulu: Yapı-
sal Açıdan Karşılaştırmalı Bir İnceleme, İst.2012, s.259, TBMM D.24, YY.5, SS.655,
Adalet Komisyonu Raporu, s.55-56).