

6413 Sayılı TSK Disiplin Kanununun Esasları
188
cezası vermeye yetkili disiplin amirleriyle sınırlanması; kontrol altın-
da bulundurulacak sürenin ise yirmi dört saatle sınırlandırılması kar-
şısında iptal gerekçesinin, şimdilik ortadan kalktığı düşünülebilir.
42
Disiplin soruşturmasının emniyetli ve sıhhatli olarak devam et-
mesi amacıyla, görevi başında kalmasında sakınca görülen subay, ast-
subay, uzman jandarma, uzman erbaş veya sözleşmeli erbaş ve erler,
asgari Tugay Komutanı emriyle idari izinli sayılarak on beş iş gününe
kadar geçici olarak görevinden uzaklaştırılabilecektir. Benzer bir dü-
zenleme, 353 sayılı Askeri Mahkemeler Kuruluş ve Yargılama Usulü
Hakkında Kanun’un 84’üncü maddesinde de yer almakla birlikte fark-
lılık buradaki düzenlemenin, soruşturma öncesindeki faaliyetler kap-
samında, diğerinin ise soruşturma aşamasında olması, ortak yön ise
bu işlemlerin açığa alma işlemi olmamasıdır.
Bunun dışında, yapılan soruşturma sonunda görevine devam et-
mesinde kendisi veya birliği açısından sakıncalar bulunduğuna karar
verilen subay, astsubay, uzman jandarma, uzman erbaş veya sözleşme-
li erbaş ve erler, atamaya yetkili makam tarafından resen veya yapılan
teklif üzerine atama zamanına bağlı olmaksızın bulunduğu garnizon-
da veya başka garnizonda durumuna uygun başka bir kadroya ya da
komutanlık emrine atanabilecektir.
Birer idari işlem niteliğinde olan bu tedbirlere karşı personelin
idari ve yargı makamlarına başvurması hususunda özel bir düzenle-
me olmamakla birlikte, idarenin her türlü işlem ve eylemlerine karşı
yargı yolunun açık olması karşısında idari ve yargı makamlarına baş-
vurulmasının mümkün olduğu değerlendirilmektedir.
43
42
Anayasa Mahkemesinin benzer konulardaki uygulamaları ile temel hak ve öz-
gürlükler konusundaki düşüncelerin sürekli gelişme ve değişime açık olması
karşısında yeni düzenlemenin mahkemenin önüne gitmesi durumunda iptal ka-
rarı verilmeyeceğini söylemek mümkün değildir. Madde yer alan “Ciddi şekilde
bozulan disiplinin yeniden tesis edilmesi” halinde ortada bir suç işlemiş olması
muhtemel olduğundan gözaltı niteliğindeki bu işlem nedeniyle savcılık talima-
tı gerektiği yönünde bkz.: Fahrettin Demirağ, Gerekçeli Açıklamalı Türk Silahlı
Kuvvetleri Disiplin Kanunu, Adalet Yayınevi, Ankara, Ocak 2014, s.292.
43
Madde 84: “Askerî savcı, asker kişi olan bir şüphelinin yapılan soruşturma dola-
yısıyla geçici olarak işten el çektirilmesini gerekli görürse, bu hususta karar ve-
rilmesini teşkilâtında askerî mahkeme kurulan yetkili kıt’a komutanı veya askerî
kurum amirinden ister. Kıt’a komutanı veya askerî kurum amiri bu hususta en
geç üç gün içinde kararını verir ve sonucunu askerî savcıya bildirir. Bu işlem açığa
çıkarma değildir.” Geçici olarak kontrol altına alma tedbiri usul hukuku açısından