Background Image
Previous Page  415 / 453 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 415 / 453 Next Page
Page Background

Uluslararası Adalet Divanı’nın Yargı Yetkisi ve Yargı Yetkisini Genişletme Çabalarının Eleştirisi

414

Münferit olay açısından Divan’ın hangi hukuk normunu uygu-

layacağını seçmekte serbest olduğu ve dolayısıyla yetki aşımı içeren,

yahut hukukî temelinin olmadığını düşündüğü Güvenlik Konseyi ka-

rarlarının dava konusu olaya uygulamamaya karar verebileceği doğ-

rudur.

197

Ancak, Divan’ın çekişmeli yargı yetkisi kapsamında verdiği

kararların yalnızca tarafları bağladığı ve tarafların dışında bir sonuç

doğurmadığı hatırlanırsa, Divan’ın Güvenlik Konseyi veya Genel Ku-

rul kararını, hangi sebeple olursa olsun, uygulanmaması, Konsey veya

Kurul kararının geçerliliği açısından hiçbir sonuç doğurmayacaktır.

Üstelik Konsey kararı diğer devletleri bağlamaya devam edecektir.

Bu durumun ideal olduğunu söylemek zordur. Nitekim, BM organla-

rı arasında dayanışma ve işbirliği bulunması gerekmektedir. Ancak,

UAD ve diğer BM organları tarafından yetkilerin çakıştığı alanlarda

farklı tespitlerde bulunmanın her zaman için bu ilkeyi zedelediğini

de söyleyemeyiz. Dayanışma ve işbirliği her zaman aynı doğrultuda

hareket etmek ve aynı görüşü benimsemek anlamına gelmemelidir.

Bu tespite karşı çıkılsa bile, UAD Statüsü’nün lafzı karşısında farklı bir

yorum mümkün olmamaktadır.

Mark Angehr, BM Şartı’nın veya Statü’nün BM organlarının karar-

larının temyizen incelenmesi, yorumlanması veya geçersiz kılınması

ile ilgili hüküm içermediklerini belirttikten sonra BM organlarının ka-

rarlarının hukukî etkisinin BM yapısına ilişkin ilkeler ve UAD içtihadı

ile çözülmesi gerektiğini düşünmektedir.

198

Ona göre, BM Şartı’nın 92.

maddesinde belirtildiği üzere UAD’nın “başlıca yargı organı” olarak

kurulmuş olması Divan’ın kararlarının yargısal anlamda diğer organ-

ların kararlarından önce gelmesi gerekiğini ifade etmektedir.

199

An-

cak, burada sıkıntılı bir muhakemenin izlerini görmekteyiz. UAD’nın

hukukî tespitlerinin diğer organlarınkinden öncelikli olması başlıca

yargı organı olarak kurulmanın doğal bir sonucu mudur? Öncelikli

olmak ile kastedilen nedir? Yüksek ihtimalle öncelikli olmasından

kasıt üstün tutulması, dolayısıyla çatışma halinde UAD’nın tespitinin

geçerli kabul edilmesidir. Kanımızca, başlıca yargı organı olmaktan

197

Schweigman, s. 270.

198

Mark Angehr, “The International Court of Justice’s Advisory Jurisdiction and the

Review of Security Council and General Assembly Resolutions”,

Northwestern

University Law Review

, Cilt: 103, Sayı: 2, 2009, s. 1022.

199

Angehr, s. 1022.