Background Image
Previous Page  412 / 453 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 412 / 453 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (117)

Yahya Berkol GÜLGEÇ

411

leyen XIV. Kısmında Güvenlik Konseyi ve Genel Kurul ile Divan’ın

ilişkilerine ilişkin mevcut olan tek husus danışma görüşü yetkisi is-

tenmesine ilişkindir. BM Şartı’nın 96. maddesi Genel Kurul ve Gü-

venlik Konseyi’nin UAD’ndan danışma görüşü isteyebileceğini belirt-

mişse de, bu konuda bir zorunluluk öngörmemiştir.

176

Son olarak, BM

Şartı’nın 36. maddesinin 3. fıkrası uyarınca hukukî uyuşmazlıkların

Güvenlik Konseyi tarafından UAD’na gönderilmesi gerektiği belirtil-

melidir.

177

Görüldüğü üzere, BM Şartı’nda UAD’na Güvenlik Konseyi’nin ka-

rarlarını temyizen inceleme yetkisi veren bir hüküm bulunmamakta-

dır. BM Şartı ile benzer şekilde UAD Statüsü’nde de bu tür bir yetkiden

doğrudan ya da dolaylı olarak bahsedilmediği tespit edilmiştir.

178

UAD

Statüsü’nün hazırlık çalışmalarında Belçika delegasyonu tarafından

UAD’na Güvenlik Konseyi ve Genel Kurul kararlarını temyizen ince-

leme yetkisinin verilmesini önermesi, ancak bu önerinin reddedilmiş

olması da BM Şartı ve UAD Statüsü kapsamında bu yetkiye yol aça-

cak bir hükmün bulunmadığı yönündeki iddiayı güçlendirmektedir.

179

Son olarak konuyla ilgili UAD içtihadını incelemek gerekmektedir.

Birleşmiş Milletler’in Belirli Masrafları

danışma görüşü incelendiğin-

de Divan’ın BM Şartı kapsamında diğer organların kararlarını tem-

yizen inceleme kudretine sahip olmadığını düşündüğü anlaşılmak-

tadır.

180

Öte yandan, aynı kararın 157. sayfasında danışma görüşleri

verilirken Genel Kurul kararlarının hukuka uygunluğunun da göz

önünde bulundurulacağının belirtilmesi

181

, Divan’ın sınırlı şekilde de

olsa temyizen inceleme yetkisine açık kapı bıraktığı şeklinde yorum-

lanmaktadır.

182

Danışma görüşlerinin bağlayıcılığının bulunmadığını

176

Ibid.

177

Vera Gowlland-Debbas, “The Relationship Between the International Court of

Justice and the Security Council in the Light of the Lockerbie Case”,

The American

Journal of International Law

, Cilt: 88, Ekim-1984, s. 648.

178

Roberts, s. 289.

179

Mark Angehr, “The International Court of Justice’s Advisory Jurisdiction and the

Review of Security Council and General Assembly Resolutions”,

Northwestern

University Law Review

, Cilt: 103, Sayı: 2, 2009, s. 1025; Cronin-Furman, s. 446;

Roberts, s. 292-293; D’Angelo, s. 576-577.

180

Birleşmiş Milletlerin Belirli Masrafları (Şart’ın 17. maddesinin 2. fıkrası), Tavsiye

Kararı, 20 Temmuz 1962, UAD Raporları 1962, s. 156 – 157.

181

Ibid, s. 157.

182

D’Angelo, s. 579.