Background Image
Previous Page  410 / 453 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 410 / 453 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (117)

Yahya Berkol GÜLGEÇ

409

önünde bulundurulduğunda Divan’ın danışma görüşü ile hiçbir or-

ganı bağlayamayacağı, dolayısıyla da bağlayıcı karar verme yetkisi-

ni haiz olmayan bir mahkemenin temyizen inceleme yapmasının da

mümkün olmadığını söylemek mümkündür. Bu husus doktrinde de

vurgulanmış bulunmaktadır.

166

BM Şartı’nın 92. maddesinin Divan’ın

temyizen inceleme yapabilmesine dayanak oluşturduğu iddia olun-

makla beraber

167

Birleşmiş Milletler’in başlıca adlî organı olma özel-

liğinin doğrudan temyiz yetkisini doğuracağını düşünmek doğru

değildir. Kaldı ki bir tavsiyenin bağlayıcı olduğunu iddia etmek de

aynı şekilde mantıksız olacaktır. Kuşkusuz, Divan’ın “tavsiye” ve-

yahut “danışma” görüşü verme yetkisi, bunu ancak ve ancak yetkili

organın talebi üzerine yapabilmesi ve benzeri hususlar, Divan’ın bu

türden kararlarının bağlayıcı olmayacağına işaret etmektedir. Kaldı

ki BM Şartı’nın oluşturulması için yürütülen hazırlık çalışmalarını

168

ve UAD’nın Genel Kurul’un bütçe belirleme yetkisinin kısıtlanması ile

ilgili 1962 tarihli danışma görüşünü inceleyen bir kimse UAD’nın da-

nışma görüşü verme yetkisinin BM organları için bir temyiz mercii

olarak hareket etmesini sağlayacak ölçüde geniş olmasının amaçlan-

madığını ve UAD’nın kendisinin de bu tür bir yetkiye sahip olmadığı-

nı belirttiğini görecektir.

169

UAD’nın danışma görüşleri veya çekişmeli

yargı yetkisi kapsamında Güvenlik Konseyi ve Genel Kurul kararla-

rını temyizen inceleme gücüne sahip olup olmadığını belirlemek için,

UAD, Güvenlik Konseyi ve Genel Kurul’a ilişkin BM Şartı ve UAD Sta-

tüsü’ndeki düzenlemelerin incelenmesi gerekmektedir.

BM Şartı’nın 1. maddesine göre Birleşmiş Milletler’in uluslarara-

sı barış ve güvenliği sağlarken adalet ilkeleri ve uluslararası hukuka

uygun olarak hareket etmesi gerekmektedir.

170

Güvenlik Konseyi’nin

de görevlerini yerine getirirken hem BM Şartı’na hem de 1. maddede

belirtilen adalet ilkeleri ile uluslararası hukuka uygun hareket etmesi-

nin beklendiği söylenebilir. Ayrıca, Şart’ın 24. maddesinin 2. fıkrası bu

166

Jose E. Alvarez, “Judging the Security Council”, Am. J. Inernational Law, Cilt: 1,

s.6’dan aktaran Cronin-Furman, s. 445.

167

Ibid.

168

Cronin-Furman, s. 445.

169

Cronin-Furman, s. 446.

170

Deborah D’Angelo, “The ‘Check’ On International Peace and Security Maintenan-

ce: The International Court of Justice And Judicial Review of Security Council

Resolutions”,

Suffolk Transnational Law Review

, Cilt: 23, Yaz-2000, s. 566-567.