Background Image
Previous Page  416 / 453 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 416 / 453 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (117)

Yahya Berkol GÜLGEÇ

415

yola çıkarak UAD’nın hukukî tespitlerinin üstün tutulması gerektiği

kanısına doğrudan ulaşmak yanlıştır. Bu sonuca ulaşılsa ve uygula-

mada UAD’nın kararına uyularak, Güvenlik Konseyi’nin kararı gözar-

dı edilse dahi, buna dayanarak Güvenlik Konseyi kararının hukuken

ortadan kalktığını söyleyebilir miyiz?

Kanımızca, ne çekişmeli yargı yetkisi bakımından ne de danış-

ma görüşleri açısından UAD’nın diğer BM organlarının kararlarını

temyizen inceleme yetkisi bulunmamaktadır. Böyle bir yetki ne ilgili

mevzuatta ne de Divan içthiadında benimsenmiştir. Divan’ın belirli

bir temyizen inceleme kudretine sahip olmasının uluslararası hukuk-

ta hukukun üstünlüğünün geçerli olması için faydalı olacağı açıktır.

Ancak, böyle bir yetki mevzuatta gerekli tadiller gerçekleştirilmeden

UAD tarafından kullanılamaz. Bu yetkinin UAD içtihadı tarafından

benimsenmesi Divan’ın yetki aşımında bulunduğunu gösterir. Dolayı-

sıyla, doktrindeki hukuken UAD’nın Genel Kurul ve Güvenlik Konse-

yi kararlarını temyizen inceleyebileceği yönündeki görüşler, kanımız-

ca isabetsizdir.

SONUÇ

Forum prorogatum

UAD’nın çekişmeli yargı yetkisini kişi bakımın-

dan genişleten bir uygulamadır. UAD’nın dayandığı pozitif hukuk

metinleri olan BM Şartı ve UAD Statüsü’nde bu uygulamaya açık te-

mel oluşturacak bir hüküm bulunmasa da yukarıda belirtildiği üzere

Statü’nün 36(6) maddesinin dolaylı olarak bu uygulamaya açık kapı bı-

raktığı savunulabilir. Böyle düşünüldüğünde dahi, uyuşmazlığa taraf

bir ülkenin Divan’a hitaben yazdığı dilekçede davanın esasına ilişkin

savunmalara yer vermiş olması, çekişmeli yargı yetkisinin doğması

için tarafın “açık” rızasını arayan İçtüzük uyarınca yeterli değildir.

Bununla beraber sırf yetki itirazında bulunulmadığından ötürü çe-

kişmeli yargı yetkisinin kabul edildiğini varsaymak da isabetsizdir.

Özellikle

forum prorogatum

un bu iki uygulamasının hukuksuz olduğu

kanaatindeyiz.

Divan’ın danışma görüşü verme yetkisine ilişkin de genişletme ça-

baları bulunsa da bu çabalar çoğunlukla doktrin çevrelerinde ortaya

çıkmakta ve Divan tarafından içtihat yoluyla benimsenmemektedir.