Background Image
Previous Page  88 / 453 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 88 / 453 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (117)

Hıfzı DEVECİ

87

Bu konuda Anayasa Mahkemesinin 1991 yılında verdiği bir ka-

rar ışık tutucudur.

Bir Kanun Hükmünde Kararname’nin, İçtüzüğe aykırı

şekilde, Başkanlığa sunulmasının üzerinden 48 saat geçmeden gündeme alın-

ması”

aleyhine açılmış bir davada konuyu irdeleyen Yüksek Mahkeme,

İçtüzüğe aykırı biçimde gerçekleşmiş olan TBMM kararını, “Eylemli

bir İçtüzük değişikliği niteliğinde” görmekte ve bu görüşü şu gerekçe-

ye dayandırmaktadır:

“İçtüzüğün, yasa tasarılarının görüşülmesine ilişkin öngördüğü yöntem-

den farklı biçimde oluşturulan dava konusu TBMM kararı, doğrudanMeclisin

çalışma yöntem ve esası ile ilgili bulunmakta ve 53. maddeyi değiştirir nitelik

taşımaktadır. Böyle bir uygulamanın, içtüzük değişikliği olarak görülmemesi

TBMM’nin çalışmalarında içtüzükteki kurallara uyma zorunluluğunu gide-

rek zayıflatacak ve bu da eylemli uygulamaların yerleşik duruma geçmesine

neden olacaktır.”

(

46

)

Yüksek Mahkeme her ne kadar bu konudaki irdelemeleri sonu-

cunda eylemi Anayasa’ya aykırı bulmamış olsa da içtüzüğe aykırı

uygulamaların, “içtüzüğün değiştirilmesi” sayılarak incelenmesinin

yolunu açmıştır.

Ne var ki Bakırcı’nın

(

47

)

da dikkat çektiği gibi, Yüksek Mahkeme,

1991 yılında benimsediği bu genişletici yorumundan 2008 yılında vaz-

geçmiş ve günümüze kadar bu tutumunu sürdürmüştür.

(

48

)

Yüksek Mahkeme’nin; incelediğimiz konuya benzer bir davada

(tasarı metnine komisyonlarda ve genel kurulda ilgilisiz eklemeler

yapılması), 2008 yılında verdiği kararda, bu yeni “daraltıcı” yorumu,

anayasa’nın 148 inci maddesinin 2’nci fıkrasını tekrarlayarak yapmak-

tadır.

(

49

)

Yüksek Mahkeme, 2008 yılında başlayan “daraltıcı” yeni yak-

laşımını, verdiği başka kararlarla da günümüze kadar sürdürmüş;

“Kanun teklifinin gerekçesiz olması” yönünden içtüzüğe aykırılık

iddiasıyla açılan bir davayı

(

50

)

ve “Temel kanun olarak görüşülmesi

mümkün olmayan bir yasa tasarısının böyle görüşülmüş olması” yö-

46

Anayasa Mahkemesi Kararı E.1991/27; K.1991/50

47

Bakırcı, 2914, Sf.112

48

Bakırcı, A.g.e. (Yazar, Yüksek Mahkemenin bu zaman içinde verdiği kararlarda

sürdürdüğü bu tutuma, birbirinden farklı ve çelişik gerekçeler ürettiğini söyle-

mekte ise de biz konumuzla ilgili olmayan bu teorik tartışmalara girmeyeceğiz.)

49

Anayasa Mahkemesi Kararı E.2008/71; K. 2008/183

50

Anayasa Mahkemesi Kararı E.2012/19; K.2013/17