

TBB Dergisi 2015 (117)
Hıfzı DEVECİ
89
Oysa Anayasanın “şekil ve esas denetimini” birlikte ele alan
150’nci maddesi, sadece “şekil denetimine ilişkin kuralları içeren
148’inci maddesinden ayrık bir durumu düzenlemektedir ve dolayı-
sıyla şekil ile esasın birlikte dava edildiği durumlarda “son oylama”
dışında kalan (son oylamadan önceki) içtüzük ihlallerinin de şekil yö-
nünden iptal nedeni olarak ileri sürülebilmesi mümkündür.
Üstelik Anayasa Mahkemesinin, içtüzük aykırılıklarına ilişkin
tutumu da 1982 Anayasası döneminde farklılıklar göstermiştir. Mah-
keme, 1990 yılından 2008 yılına kadar, İçtüzüğe aykırılık durumları-
nı, “son oylama” ile sınırlandırmaksızın, “eylemli içtüzük değişikliği”
sayarak yargılamış ve hüküm vermiştir. Anayasal-yasal kurallarda
hiçbir değişiklik olmadığı halde içtihat değişebildiğine göre, Yüksek
Mahkemenin bugün tekrar genişletici yorumunu benimsemesi ve
içtüzük ihlallerini eylemli içtüzük değişikliği olarak yorumlayarak
esastan denetlemesi mümkündür.
Diğer taraftan, yasa tasarılarına Meclis komisyonlarında yapılan
eklemeler, İçtüzüğün ilgili hükümleri karşısında “yetkili olmayanların
yasa teklif etmesi” anlamına geldiğinden, bu eylemin 148’inci madde
kapsamında bir “şekil bozukluğu” değil, doğrudan doğruya Anaya-
sanın 88’inci maddesinin ihlali olduğu, dolayısıyla “esas” yönünden
Anayasal denetime tabi kılınabileceği düşünülmektedir.
Bütün bu açıklamalar doğrultusunda, torba yasaların (ve diğer
yasaların) yasama süreçlerindeki İçtüzük ihlallerinin, “son oylama ile
sınırlı olmaksızın” Anayasa Mahkemesi’nce incelenmesinin mümkün
ve parlamenter demokrasi standartlarının işlerliği bakımından da ge-
rekli olduğu sonucuna varılmaktadır.
Kaynakça
TBMM Tutanakları
Danışma Meclisi Tutanakları,
http://yenianayasa.tbmm.gov.tr/docs/gerekceli_1982_anayasasi.pdf
TBMM Uzmanlık Komisyonu Raporu: 220,
http://www.tbmm.gov.tr/sirasayi/do-nem23/yil01/ss220.pdf
TBMM Uzmanlık Komisyonu Raporu: 639, http/
/www.tbmm.gov.tr/sirasayi/do-nem24/yil01/ss 639.pdf
Kitaplar-Makaleler-Tezler-Tebliğler
Bakırcı Fahri, “Anayasa Mahkemesinin Eylemli İçtüzük Kuralına İlişkin İçtihat De-
ğişikliğinin Gerekçesi Üzerine”
Türkiye Barolar Birliği Dergisi,
Yıl: 2014, Sayı: 112