Background Image
Previous Page  95 / 453 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 95 / 453 Next Page
Page Background

Neoliberalizmde Devlet ve Kamusal Alan Üzerine Bir Bakış

94

iktidarı oluşmuş ve bununla beraber devlet-toplum ayrışması da artık

modern anlamda meydana gelmiştir.

9

Bu süreç artık bireyi yok eden ya da devleti bireye indirgeyen bir

yapı göstermez. Dolayısıyla görev ve yetkileriyle kurumsallaşmış bir

devlet ve kamusal karakteri kabul edilmiş bireyden söz etmek müm-

kün hale gelir ve “kamusal alan” anlam kazanır. Devletle toplumun

ayrışmasında, kamusal alan tariflenmeye çalışıldığındaysa, onun dev-

let ile bireyler arasında kaldığı görülür. Çokça karıştırıldığının aksi-

ne devlet ve kamusal alan aynı anlama gelmediği gibi birbirlerinin

hasmıdırlar da.

10

Devlet kamusal alan dışında kalmalı ve böylece hür

iradeleriyle bireyler müzakere edebilmelidir. Devlet, kamusal alanın

dışında yer almasına karşı faaliyetlerini siyasal alanda göstermekte-

dir. Bu alanda kamu erki yüklenmiş olması ise onu diğer unsurlara

karşı üstün kılmaz ya da bir hiyerarşi oluşmaz.

11

Ancak yine de dikkat

edilmelidir ki siyasal alanda mülkiyetin korunmasına yönelmiş dü-

zenleyici organ iktidarı olarak devlet gücü vardır ve kural dışılığı o,

belirler.

12

Yani devlet, her ne kadar bir üst konumunda değilse de zor

kullanma tekeline sahiptir ve bu, onu kabul etme, onaylama eğilimi

yaratır.

13

Dolayısıyla devletin, kamusal alan dışında kalması müzakere

sürecinin hür iradelerle ilerlemesi bakımından zorunludur.

Kamusal alanda bireyler vardır ve onların iradelerini etkileyebile-

cek/yok edecek bir güç olarak devlet ya da başkaca iktidarlar bu alanda

yoktur. Demek oluyor ki siyasal iktidar olan devlet yanında ekonomik

iktidar sahipleri de kamusal alanda yer almamalıdır. Ancak piyasanın

kamusal etkileri mevcuttur. O, kamusal alanın sosyo-ekonomik zemi-

nini oluşturarak yurttaşlar arasındaki politik iletişim ağını kurar. Bu

anlamda olumludur. Ancak, kamusal alan-ekonomi ilişkisi, başka bir

taraftan kamusal alanda hegemonyasını kabul ettirmeye çalışan bir

“sınıfın” varlığı sonucunu da doğuracaktır.

14

Ekonomik odaklar nasıl

ki devlet iktidarını kullananları etkilemeye çalışıyorsa devletin kar-

9

Gianfranco Poggi, Modern Devletin Gelişimi, çev. Şule Kut, Binnaz Toprak, İstan-

bul Bilgi Üniversitesi Yay., 6. Baskı, İstanbul, 2012, sf.97-105.

10

Habermas, “Kamusal Alan”, sf.96; Yükselbaba, a.g.e., sf. 56-57.

11

Yükselbaba, a.g.e, sf.81.

12

Aykut Çelebi, “Kamusal Alan ve Sivil Toplum: Siyasal Bir Değerlendirme” Kamu-

sal Alan, Ed. Meral Özbek, Hil Yay.,İstanbul, 2010, sf.249.

13

Gianfranco Poggi, Devlet Doğası, Gelişimi ve Geleceği, çev. Aysun Babacan, İstan-

bul Bilgi Üniversitesi Yay., 3 Baskı, İstanbul, 2011, sf.4-7.

14

Yükselbaba, a.g.e., sf.72.