Background Image
Previous Page  96 / 453 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 96 / 453 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (117)

Cansu KOÇ

95

şısına konumlanan kamusal alan aktörlerini de etkileme/ele geçirme

yoluna gider. Ekonominin kamusal alan üzerindeki etkisini yadsıma

yoluna gitmek ise toplumun ev ve devletten oluşan iki kutuplu yapıda

olduğu ve kamusal alanın da bunların arasında pürüzsüzce konum-

landığı yönünde bir çıkarıma sebep olur ki o halde bu kavram, doğru

açıklanamaz. Çünkü toplumda ekonomik, sosyal, kültürel değerlerin

ve sivil hareketlerin de alanları vardır ve devletin de yurttaşların da

bunların hepsi ile farklı düzlemde ilişkisi mevcuttur. Bunu görmezden

gelmek ise toplumsal ve siyasal hayatı ancak idealize edilmiş şekilde

açıklamaktan öteye gitmez.

15

Tüm bu etkilere açık ve iktidar odaklarıyla olan ilişkileriyle de olsa

ulus devlet düzeninde karşımıza çıkan bir liberal kamusal alan vardır

ve bunun bir kazanım olarak karşımıza çıktığı söylenebilir. Zaten ik-

tidar grupları da kamusal alanla mücadele etmekte, onun üzerinde ya

da onun yerine etkili olma çabası göstermektedir. Bu bakımdan da gö-

rülüyor ki liberal sistemin birey yanlısı alınan ve kıskanılan büyük bir

kazancıdır kamusal alan. Çünkü kamusal alan, temel hak ve özgür-

lüklerin işlevselliğini bireyin kendi denetimi ve yönlendirmesiyle sağ-

larken temel hak ve özgürlükler de kamusal alanın varlığını ilan eder.

Habermas, ilk modern anayasalardaki temel haklar kataloğunun, li-

beral kamusal alanın mükemmel bir imajını verdiğini söyleyerek bu

anayasaların, sivil toplum ile devlet arasında özel bireylerin kamusal

bir gövde olarak toplandığını, yurttaşlara ait bir kamusal alanın varlı-

ğını teminat altına aldığını belirtir. Kamusal alan, yurttaşların devle-

te burjuva toplumunun ihtiyaçlarını iletecekleri bir araç olacak ve söz

konusu işlev sayesinde politik otorite rasyonelleştirilecektir. Kamusal

alan kavramının ardındaki mutlak anlayış ise bilginin açık olması

yani aleniyet olacaktır.

16

Bu anlamda ilk anayasaların kazanımı olan

temel hak ve özgürlüklerin esasen bir denetim işlevi görecek olmaları

bakımından, kamusal alanın inşa ettiği ve kendisi için oluşturulan de-

netimmekanizması sayesinde devlete de meşruiyet zemini hazırladığı

söylenebilir; çünkü devlet de, kamu erki sıfatını, kendi hukukuna tabi

olanların ortak yararını gözetme görevinden alır.

17

15

Meral Özbek, “Kamusal Alan Kavramının Kamusallaşması ve Kamu Otoritele-

rinin Kamusal-Özel Alan Söylemleri” Kamusal Alan, Ed. Meral Özbek, Hil Yay.,

İstanbul, 2010, sf.520.

16

Habermas, “Kamusal Alan,” sf.99-100.

17

Jürgen Habermas, Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, Çev. Tanıl Bora, Mithat San-