Background Image
Previous Page  100 / 453 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 100 / 453 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (117)

Cansu KOÇ

99

dışlamaları ve kamusallığı tamamen soyutlamaları söz konusudur. Bu

süreçte bireylerin de toplumsal eylemde bulunma istençlerinin kalma-

dığı söylenebilir. Kendine dönüklük oranın artışı toplumsal katılımın

da azalması sonucu doğurmuştur.

26

Bu durum esasen sanayi kapita-

lizmin yarattığı, insanı yaptığı işten ayırmanın, yabancılaşmanın bir

görünümü olarak da değerlendirmeye elverişlidir. Sözü edilen yaban-

cılaşma aynı zamanda dünyaya karşı getirilen yerel savunma olarak

cemaat

27

anlayışının da güçlenmesine de sebep olur.

28

Neo-liberalizm, ekonomik boyutuyla refah devletinin hasmı ola-

rak karşımıza çıkıyor. Bu politikalar, refah devletinin sosyal içeriğini

geriye çekmeyi hedeflemiş ve bu sorunların bir sivil toplum meselesi

olduğu, devletin sosyal alanda hareket etmesinin onu baskıcı yapacağı

tezini öne çıkarmıştır. Katı bireyciliğe övgü de aynı anlayış doğrultu-

sunda savunulmuştur.

29

Neo-liberal dönemin koşulları içinde devletlerin varlıklarını da-

yandırdıkları ilkelerin formel düzlemde kalıp hayata geçirilmemesi

belirgin bir hal alır. Bu sürece paralel olarak aranmaya başlanan de-

mokrasi ve kamusallık fikri ve mevcut durumun bu fikirle olan zıtlığı

ise bir meşruiyet krizi içinde olunduğunu gözler önüne seriyor. Keza

neo-liberalizm, kamusal alan ve özel alanın birbirine dahil oluşu ve

dolayısıyla kamusal alanın çöküşüne sahne olmaktadır.

II. Neo-liberalizm ve Kamusal Alan: Meşruiyet Krizi

Neo-liberalizm, sosyal liberalizme karşı 1970 ve 1980 yıllarında

filizlenmeye başlamıştır. Bu akım İngiltere ve ABD’de özellikle vü-

cut bulmuş ve buradan diğer ülkelere sirayet etmeye başlamıştır. Bu

dönemde sosyalizm özellikle tehlike olarak görülmektedir. Bilhassa

muhafazakarların bunu tehdit olarak nitelendirdiği göze çapar. Sos-

yal refah devletini eleştirenlerin başını Avusturya Okulu çekmiştir. Bu

okul devletin ekonomiye her türlü müdahalesini, bireye karşı bir ham-

le olarak görmüş ve serbest piyasanın insan iradesini karşılayabilecek

26

Richard Sennett, Kamusal İnsanın Çöküşü, Çev. Serpil Budak, Abdullah Yılmaz,

Ayrıntı Yay.,3. Basım, İstanbul, 2010, sf.26-27.

27

Cemaat kavramı için bkz. Amiran, Kurtkan, Genel Sosyoloji, İstanbul Üniversitesi

İktisat Fakültesi Fakülteler Matbaası, İstanbul, 1974, sf.8-15.

28

Sennett, a.g.e., sf.377-380.

29

Çelebi, a.g.m., sf.242-249.