

TBB Dergisi 2015 (118)
Ahmet KAYA / H. Ebru ERDOST ÇOLAK
119
rulanmış olmasıdır. Araştırmaya katılan hâkim ve savcıların mobbin-
ge yönelik mevcut yasal düzenlemeleri yetersiz bulma oranı %70,7’dir.
23 Mayıs 2012’de Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Eğitim ve
Araştırma Merkezi (ÇASGEM) tarafından düzenlenen 1.Çalışma Ha-
yatında Psikolojik Taciz (Mobbing) Panel ve Çalıştayında
59
ve ayrıca
2011 yılının mart ayında, Türkiye Büyük Millet Meclisi bünyesinde,
Kadın Erkek Fırsat Eşitliği Komisyonu tarafından, “İşyerinde Psiko-
lojik Taciz(Mobbing) ve Çözüm Önerileri” ismiyle oluşturulan komis-
yon raporunda da
60
mobbinge yönelik yasaların yeterli olmadığı dile
getirilmiştir.
Araştırmada yer alan hâkim ve savcıların mobbinge dair
mevcut yasal düzenlemeleri yetersiz bulma gerekçeleri şöyle
özetlenebilir:
• Yasal düzenlemelerde nelerin açıkça mobbing sayıldığının belli ol-
maması ve mobbingin sınırlarının, kapsamının açıkça çizilmemiş
olması, eylemin tanımının ve yaptırımın, açık bir ifadeyle kanun-
larda yer almaması ve mevcut yasal düzenlemelerde yorum yoluy-
la sonuca varılmaya çalışılması;
• İçeriği mevcut yasalara göre suç olmayan, ancak bütünlüğü içeri-
sinde ele alındığında mobbing sonucunu doğuran fiillerin tanım-
lanamıyor oluşu ve bu fillerin karşılıksız kalması,
• Zaten kendisinden güçlü veya saldırgan bir şahıs ile mücadele
eden mobbing mağdurunun haklarının yeterince oluşturulmama-
sı, şikâyet ve direnme halinde koruyucu düzeninin eksikliği, mağ-
durun yasal yollara başvurması halinde, haklarını güvence altına
alacak bir mekanizmanın olmayışı,
• Mobbingin Türk Ceza Kanununda açıkça yer almaması, fiili ceza
yönünden mobbingin yaptırımsız kalması, etik davranış kuralla-
rına aykırılıkta yeterli yaptırımın olmaması,
59
“Çalışma Hayatında Psikolojik Taciz (Mobbing) Panel ve Çalıştayı” Sonuç Bildir-
gesi”,
http://www.casgem.gov.tr/YaziDetay.aspx?YaziID=66560
http://www.tbmm.gov.tr/komisyon/kefe/docs/komisyon_rapor_no_6.pdfm