Background Image
Previous Page  158 / 421 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 158 / 421 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (118)

Ali Tanju SARIGÜL

157

işine devam edebilmesi, ailesiyle yaşamını sürdürebilmesi gibi olası

sonuçlar, diğer yandan açıklanmayan mahkûmiyet hükmünün fail ta-

rafından bir adli tevbih

(Verwarnung)

119

olarak algılanmaması tehlikesi

değerlendirilmektedir.

120

Bu aşamada cezanın olağandışı sonuçları da

dahil olmak üzere, fail üzerindeki muhtemel etkileri göz önüne alın-

maktadır. Söz gelimi; cezalandırma, amacının da ötesinde özellikle

failin mesleki yaşamı açısından ağır sonuçlar doğuruyorsa (meslekten

men gibi) ya da fail suça konu fiilden büyük bir zarar görmüşse ceza-

nın açıklanmasından sarfınazar edilebilmektedir.

121

Burada, cezaya hükmolunmaksızın da failin gelecekte bir baş-

ka suç işlemeyeceği kanaatine ulaşılmasına ilişkin olay mahkemesi

hâkiminin takdire dayalı değerlendirmesi

(Würdigung)

söz konusu

olduğundan, temyiz mahkemesinin sınırlı bir denetim yetkisi bulun-

maktadır.

122

Bu bağlamda, Türk Ceza Muhakemesi açısından da; StGB’ye ben-

zer şekilde, CMK.m.231 kapsamında sanığın kişilik özelliklerinin doğ-

ru tespit edilmesi, sadece adli sicil kaydı ya da duruşmada, kısa süre

içinde edinilen ve yanıltıcı olabilecek kanaatle yetinilmemesi önem

arz etmektedir.

Sanığın tüm eylemlerinin ve sanığa ait olguların göz önünde bu-

lundurulması suretiyle yapılacak değerlendirme sayesinde, sanığın bir

daha suç işleyip işlemeyeceğine ilişkin, daha objektif bir sonuca ulaşı-

labileceğini değerlendiriyoruz. Aksi takdirde mevcut takdiri indirim

sebepleri ve erteleme kurumunda olduğu gibi, hükmün açıklanması-

nın geri bırakılması da otomatik olarak uygulanan bir kurum haline

gelecektir.

123

119

Kühl, s.359.

120

Fischer, s.486.

121

Bay NJW 90, 58.

122

Düsseldorf NStZ-RR, 96, 220; Bay StV 02, 427; Kühl, s.360.

123

Benzer görüşte Bahattin Aras, “ Hükmün Açıklanmasının Geri Bırakılması ve

Uygulamadaki Sorunlar”,

Terazi Aylık Hukuk Dergisi,

Sayı: 28, Haziran 2008, s.77.

Baştürk, benzer düşünceyle sübjektif liyakat şartı, hükmün açıklanmasının geri

bırakılması koşullarının arasında en önemlisi ve kurumun başarısında en etkili

olanı olarak nitelendirmektedir.(Baştürk, s.357).