Background Image
Previous Page  164 / 421 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 164 / 421 Next Page
Page Background

ULUSAL VE ULUSLARARASI YASAL

DÜZENLEMELER İLE BASIN ETİK İLKELERİ

IŞIĞINDA “YALAN HABER NEŞRİ” VE YALAN

HABER NEŞRİNİN ÖNLENEBİLMESİ SORUNU

THE PROBLEM OF “FALSE NEWS PUBLICATIONS”

AND THE PREVENTION OF IT IN THE LIGHT

OF NATIONAL AND INTERNATIONAL LEGAL REGULATIONS

AND CODE OF ETHICS OF MEDIA

Tülay PARLAK

*

Özet:

Gerek bireysel gerekse toplumsal bazda meydana getir-

diği etkiler bakımından yalan haber neşrinin engellenmesi önem arz

etmekte olup birçok ülkede basın tarafından sebep olunan mağdu-

riyetlerinin başında yer almaktadır. Bu sebeple, çalışmamızda yalan

haber neşriyle ilgili ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeler ile etik

ilkeler incelenmek suretiyle çözüm önerilerinde bulunulmuştur.

Anahtar Kelimeler:

Yalan haber, kurgulanmış haber, çarpıtılmış

haber, manipüle haber

Abstract:

Preventing the publication of false news, which is

one of the main reasons leading to the victimhood in many countri-

es, is essential in terms of its effects both on individuals and society.

For this reason, national and international legal regulations concer-

ning the publication of false news and ethical principles are exami-

ned and some solutions are offered.

Keywords:

False news, fictionalised news, distorted news, ma-

nipulated news

Giriş

Kitle iletişim araçlarının (KİA) toplum üzerindeki etkilerine dair

araştırmalar, 19. yy. sonlarında başlamıştır.

1

Bu araştırmalar neticesin-

de farklı dönemlerde farklı etki düzeylerini gösterir nitelikte muhtelif

kuramlar

2

ortaya çıkmışsa da tüm kuramların ortak çıkarımı, KİA’nın

*

Avukat

1

Erkan Yüksel ve diğerleri, İletişim Kuramları, Anadolu Üniversitesi Yayını

No:2803, Ankara, 2013, s. 61

2

19.yy

-1930 yılları arasında: Güçlü Etki Dönemi (Sihirli Mermi görüşü, 1938 yı-

lındaki CBS Radyo programındaki bir oyun anonsunun dinleyiciler tarafından

ciddiye alınarak toplumda infialin olması neticesinde sebeplerini araştırmaya yö-

nelik çalışma sonuçları gibi) 1940-1960 yılları arasında: Sınırlı Etki Dönemi (İki