Background Image
Previous Page  194 / 421 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 194 / 421 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (118)

Tülay PARLAK

193

mayıp bu konudaki Federal İletişim Komisyonunun (Federal Commu-

nications Commission -FCC) yalan haberi yasaklayan etik ilkelerinin

yeterli olduğudur.

83

Hırvatistan’ın, yalan haberden men eden ilkeyi de içeren basın

etik ilkelerinin, Hırvatistan Basın Birliğine üye olmayan tüm gazeteci

ve editörlere de uygulanmasını zorunluluğu dikkat çekmektedir.

Danimarka’daki doğru haber verme yükümlülüğüne ihtiva eden

basın etik ilkeleri ise, yasal düzeyde güvence altına alınmış olması

açısından bu yönde uygulaması olan tek ülkedir. Söz konusu ilkeler,

Danimarka Parlamentosu tarafından 1992 yılında Ulusal Gazeteciler

Birliğinin onayı alındıktan sonra “milli bir yasa” olarak meclisten ge-

çip yürürlüğe girmiştir.

84

Özetle, görüldüğü gibi uluslararası düzeyde dahi etkin bir çalışma

yapılamamakta olup ulusal bazdaki etik ilkelerde de yalan haberin

yayınlanmaması konusu, yine ilk sıralarda yer almaktadır.

Anılan etik ilkelerin uygulamadaki durumlarını ölçmek adına en

etkin özdenetim mekanizmasının İngiltere’de olmasından hareket-

le, İngiltere’deki Basın Şikayet Komisyonunun (The Press Comlaints

Commission-PCC) verilerini incelediğimizde şu sonuçları görmekteyiz:

2013 yılında 12.000’den fazla başvuru yapılmış olup bunlardan %

89,9’u doğruluk ve cevap hakkı ile ilgilidir. Tüm ihlallerin % 53,8’i ulu-

sal, &28,9’u yerel medya tarafından yapılmıştır.

85

2012 yılı verilerinde de başvuru sayısı aynı olup yalan haber ve ce-

vap hakkından dolayı yapılan şikayet oranı % 92,6 iken ulusal basının

payı bu sefer % 49,4, yerel basının ise % 33,7’dir.

86

2011 yılında ise, başvuru sayısı 7.300’den fazla olup % 90,7’si yalan

haber ve cevap hakkına ilişkindir. Etik ilkelerin tamamının ihlalinde

ulusal basın %54,4, yerel basın %31,2’lik paya sahiptir.

87

83

http://www.yesmagazine.org/people-power/a-law-against-lying-on-the-news,

Erişim Tarihi: 09.02.2014

84

Zakir Avşar ve E.Emre Kaya, a.g.e., s.202

85

http://www.pcc.org.uk/assets/80/PCC_2013_Complaints_Statistics.pdf

, Erişim

Tarihi: 09.02.2014

86

http://www.pcc.org.uk/assets/80/PCC_2012_Complaints_Statistics.pdf

, Erişim

Tarihi: 09.02.2014

87

http://www.pcc.org.uk/assets/80/PCC_2011_Complaints_Statistics_for_