

Yargıda Yetkinlik / Kemâlât Kriterleri
362
Anahtar Kelimeler:
Mükemmel
yargılama,
mükemmel
hâkimler, merhamet, insan sevgisi, hukuk ve insan bilgisi, bilim aşkı,
tevazu, nezaket, idarecilik kabiliyeti, samimiyet, sabır, vicdan, eşit
bakış, yaş ve ehliyet, tecrübe, olgunluk, liyakat, sürekli eğitim, edep,
adap, sağlık.
Abstract:
Without doubt, the public expects and deserves
“well-trained” judges all around the world. Good judges must pur-
sue excellence. Modest, wise and noble Turkish judges must re-
member in every seconds of their service that each single decision
of them affects directly upon the property, liberty, and even life of
the human beings. Dedicated Turkish judges have to cause no failure
while the parties are awaiting a fair judgment for their legal dispute.
Unnecessarily extended trials mostly make the unfair parties get un-
deserved gains or put the just parties into poverty. An enlightened /
wise judge always has to foresee not to hurt the right side.
Perfect judgment could only and exactly be served by good
people, by excellent judges. In fact, there are some idioms about
faulty judiciary such as: “A right delayed is a right denied.” Or “Jus-
tice denied anywhere diminishes justice everywhere.” or “Delay in
justice is injustice.” or “Justice delayed is justice denied.” and “Nulli
vendemus, nulli negabimus, aut differemus, rectum aut justiciam.”
(To no one will we sell, to no one will we refuse or delay, right or
justice. Magna Carta Libertatum, Article 40.)
GİRİŞ
Kurulan ve söylenen her cümle bir telkindir. Her cümle pozitif
veya negatif manada (ister emir kipiyle olsun isterse lütfen moduyla)
kişiye yapması veya yapmaması gerekeni telkin eder.
Bu manada en etkili ve kalıcı telkin yöntemi ise eğitimdir. Sürekli
eğitim ise sürekli telkin demektir.
Bizler bugüne kadar yargıda pozitif telkinin (Eğitimin /Sürekli
Eğitimin) gücünü maalesef pek kavrayamadık veya negatifine maruz
kaldık / maruz bıraktık.
Dilenirse denememize evvellerden ve de eskimeyenlerden, hem
de Doğu’dan, Batı’dan ve Orta’dan (Anadolu’dan) cümleler aktararak
başlayalım.
Doğu’dan birinci karakterimiz Nuşirevan-ı Adîl;