

Danıştay İçtihatları Birleştirme Usulünün Formel İşleyişi Üzerine
116
kuki aygıt, hâkimler eliyle taraflar arasında adaletin, hakkaniyetin ve
nesafetin uygulanabilmesine olanak sunmaktadır. Takdir yetkisinin
bulunmaması halinde, hâkimin hareket alanı daralacak, kendisinden
beklenen rolü yerine getiremeyecek ve normların hukukun genel ilke-
leri ve adalet ile yumuşatılması mümkün olmayacaktır.
Bununla birlikte, hâkimin takdir yetkisinin çok geniş tutularak bu
konuda sınırlandırmaya gidilmemesi halinde, hukuki güvenlik ilkesi-
nin mahkeme kararlarıyla ihlal edilmesi tehlikesi söz konusu olabilir.
Takdir yetkisini dengeleyen en önemli araçlardan biri, hâkimin daha
önce verilen kararlarla hukuken olmasa da ahlaken kendisini bağlı
hissetmesidir.
1
Mahkemelerden bir hukuk normunun benzer olaylar-
da aynı şekilde yorumlanmasını beklemek doğaldır. Başka bir ifadeyle
aynı normun benzer maddi olaya uygulanması sırasında farklılığa gi-
dilmesi mahkemeler için bir eksikliktir.
Bununla birlikte, aynı normun aynı olaya farklı uygulanmasını
meşru kılacak bir takım nedenler de olabilir. Yaşayan bir aygıt oldu-
ğu gerçeğinden hareketle hukukun günün koşulları dikkate alınarak
yorumlanması ve koşulların değişmesi halinde normun önceki yoru-
mundan farklı bir sonuca ulaşılması mümkündür.
2
Bu nitelikteki bir
değişimin, bir veya sayısı belli bir uyuşmazlık için değil, bundan son-
raki tüm uyuşmazlıkları kapsayacak nitelikte uygulanması gerekir.
Dolayısıyla koşulların değişimine bağlı içtihattaki değişim, hukukun
gelişimine ve sağlıklı bir hukuk sisteminin varlığına işaret eder.
Türk idare hukukunda, hukuki istikrarı ve eşitliği sağlama adına
bulunan dengenin adı içtihatları birleştirmedir.
3
Avrupa örneklerinde
1
Ahlaki bağlılık kavram ile kast edilen, meşru ve açıklanabilir bir gerekçe olmadan
mahkemelerin önceden verdiği kararları devam ettirmesi konusundaki iradesidir.
Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi kararlarındaki istikrarın nedeni, yeni yargıçla-
rın önceki yargıçlar tarafından verilen kararlara ahlaki bağlılığıdır.
2
E.B./Fransa, AİHM, No. 43546/02, 22.1.2008, p. 92.
3
Bu usulün adının ne olması gerektiği hususu açıklanmaya muhtaçtır. Usulün adı
için “içtihatları birleştirme” ya da “içtihadı birleştirme” ifadelerinden hangisinin
kullanılması daha doğru olacaktır? Sentaktik ve semantik olarak daha doğru olan
hangisidir? Terminoloji konusunda mevzuatta tam bir uyum bulunmamaktadır.
1859 sayılı Kanunda “içtihat” kelimesi kullanılmış ve kelime “lar” eki almamışken,
521 sayılı Kanun ile 2575 sayılı Kanunda çoğul ekli olarak “içtihatlar” kelimesi kul-
lanılmıştır. 2797 sayılı Yargıtay Kanunu da “içtihatlar” kelimesi geçmektedir. Da-
nıştay uygulamasında da, her iki kelimenin eş zamanlı ve eş anlamlı olarak kulla-
nıldığı görülmektedir. Sözcük anlamı itibarıyla içtihat şu şekilde tanımlanmakta-