Background Image
Previous Page  122 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 122 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (119)

Serkan KIZILYEL

121

İçtihatları birleştirme anlamında karar, bir normu yorumlayan

karardır. Buna göre, içtihatları birleştirmede, bir normu farklı şekilde

yorumlayan kararların varlığı aranır. Aynı yöndeki yorumu içeren sa-

yısız karar, bu yönüyle tek bir karar olarak kabul edilir.

Her yargı organı tarafından verilen kararın içtihatları birleştirme-

ye konu olması mümkün değildir. Sadece Danıştay idare ve vergi dava

daireleri kurulları ile dava daireleri kararları bu usulde incelenebilir.

Böyle olunca, idari yargıda görülen iki farklı karar türü içtihatların

birleştirilmesinin konusu dışında kalmaktadır. Bunlardan birincisi,

idare, vergi ve bölge idare mahkemesi kararlarıdır.

17

Kural olarak bu

kararlar aleyhine içtihatları birleştirme yoluna gidilemez.

Yine, Danıştay’ın danışma işlevini üstlenen idari dairesince ve bu

dairenin kararlarını yasa gereği kendiliğinden veya sevk üzerine in-

celeyen İdari İşler Kurulunca verilen kararlar, yargısal nitelikli olma-

ması nedeniyle içtihatları birleştirme usulüne konu olması mümkün

değildir.

Kural olarak bu usule konu olabilecek kararlar, esas hakkında ve-

rilen kararlardır. Zira bu kararlarda, Danıştay bir normu yorumlamak

suretiyle maddi olayın hukukiliği konusunda kanaatini ortaya koy-

maktadır. Bu nitelikteki kararlar, dava sonrasında verilen kararlar ile

temyiz ve karar düzeltme istemleri üzerine verilen kararları kapsa-

maktadır. Bununla birlikte, yargı merciinin dosyadan elini çekmesini

gerektiren yargılama usulüne dair kararlar da içtihatları birleştirmeye

konu olabilir.

18

Ara kararları ve özellikle yürütmenin durdurulması

istemleri üzerine verilen kararlar bakımından içtihatları birleştirmeye

gidilemez.

17

18.6.2014 tarih ve 6545 sayılı Kanunun 6. maddesiyle 2576 sayılı Bölge İdare Mah-

kemeleri, İdare Mahkemeleri ve Vergi Mahkemelerinin Kuruluşu ve Görevleri

Hakkında Kanuna eklenen 3/C maddesinde yer alan “Benzer olaylarda, bölge

idare mahkemesi dairelerince verilen kesin nitelikteki kararlar arasında veya fark-

lı bölge idare mahkemeleri dairelerince verilen kesin nitelikteki kararlar arasında

aykırılık veya uyuşmazlık bulunması hâlinde; resen veya ilgili bölge idare mah-

kemesi dairelerinin ya da istinaf yoluna başvurma hakkı bulunanların bu aykırı-

lığın veya uyuşmazlığın giderilmesini gerekçeli olarak istemeleri üzerine, istemin

uygun görülmesi hâlinde kendi görüşlerini de ekleyerek Danıştay Başkanlığına

iletmek.” hükmüyle bölge idare mahkemesi kararlarına karşı içtihatları birleştir-

me imkânı tanımış ise de, 2576 sayılı Kanunun Geçici 20. maddesi nedeniyle bu

düzenleme halen yürürlüğe girmemiştir.

18

Tuncay, s. 250.