

TBB Dergisi 2015 (119)
Serkan KIZILYEL
121
İçtihatları birleştirme anlamında karar, bir normu yorumlayan
karardır. Buna göre, içtihatları birleştirmede, bir normu farklı şekilde
yorumlayan kararların varlığı aranır. Aynı yöndeki yorumu içeren sa-
yısız karar, bu yönüyle tek bir karar olarak kabul edilir.
Her yargı organı tarafından verilen kararın içtihatları birleştirme-
ye konu olması mümkün değildir. Sadece Danıştay idare ve vergi dava
daireleri kurulları ile dava daireleri kararları bu usulde incelenebilir.
Böyle olunca, idari yargıda görülen iki farklı karar türü içtihatların
birleştirilmesinin konusu dışında kalmaktadır. Bunlardan birincisi,
idare, vergi ve bölge idare mahkemesi kararlarıdır.
17
Kural olarak bu
kararlar aleyhine içtihatları birleştirme yoluna gidilemez.
Yine, Danıştay’ın danışma işlevini üstlenen idari dairesince ve bu
dairenin kararlarını yasa gereği kendiliğinden veya sevk üzerine in-
celeyen İdari İşler Kurulunca verilen kararlar, yargısal nitelikli olma-
ması nedeniyle içtihatları birleştirme usulüne konu olması mümkün
değildir.
Kural olarak bu usule konu olabilecek kararlar, esas hakkında ve-
rilen kararlardır. Zira bu kararlarda, Danıştay bir normu yorumlamak
suretiyle maddi olayın hukukiliği konusunda kanaatini ortaya koy-
maktadır. Bu nitelikteki kararlar, dava sonrasında verilen kararlar ile
temyiz ve karar düzeltme istemleri üzerine verilen kararları kapsa-
maktadır. Bununla birlikte, yargı merciinin dosyadan elini çekmesini
gerektiren yargılama usulüne dair kararlar da içtihatları birleştirmeye
konu olabilir.
18
Ara kararları ve özellikle yürütmenin durdurulması
istemleri üzerine verilen kararlar bakımından içtihatları birleştirmeye
gidilemez.
17
18.6.2014 tarih ve 6545 sayılı Kanunun 6. maddesiyle 2576 sayılı Bölge İdare Mah-
kemeleri, İdare Mahkemeleri ve Vergi Mahkemelerinin Kuruluşu ve Görevleri
Hakkında Kanuna eklenen 3/C maddesinde yer alan “Benzer olaylarda, bölge
idare mahkemesi dairelerince verilen kesin nitelikteki kararlar arasında veya fark-
lı bölge idare mahkemeleri dairelerince verilen kesin nitelikteki kararlar arasında
aykırılık veya uyuşmazlık bulunması hâlinde; resen veya ilgili bölge idare mah-
kemesi dairelerinin ya da istinaf yoluna başvurma hakkı bulunanların bu aykırı-
lığın veya uyuşmazlığın giderilmesini gerekçeli olarak istemeleri üzerine, istemin
uygun görülmesi hâlinde kendi görüşlerini de ekleyerek Danıştay Başkanlığına
iletmek.” hükmüyle bölge idare mahkemesi kararlarına karşı içtihatları birleştir-
me imkânı tanımış ise de, 2576 sayılı Kanunun Geçici 20. maddesi nedeniyle bu
düzenleme halen yürürlüğe girmemiştir.
18
Tuncay, s. 250.