

TBB Dergisi 2015 (119)
Korkut KANADOĞLU
15
lanmanın bastırılması, sıkıyönetim ve olağanüstü hallerde yetkili mer-
ciin verdiği emirlerin uygulanması sırasında yasanın cevaz verdiği
zorunlu durumlarda silah kullanımıdır. Burada, “yakalama ve/veya
kaçmayı önlemek” için silah kullanımından doğan öldürme fiillerinin
hukuka uygun ve meşru sayılması, anayasal ölçüsüzlük ve orantısız-
lık örneğidir.
12
Neyse ki Anayasa Mahkemesi, terör operasyonların-
da teslim ol emrine rağmen ateş etmeye teşebbüs halinde doğrudan
ve duraksamadan hedefe ateş etme yetkisi veren Terörle Mücadele
Kanunu’nun Ek 2. maddesini, bu yetkinin zorunlu bir önlem olmayıp,
can güvenliğine daha az zarar veren bir yöntem bulunabileceği gerek-
çesiyle iptal etmiştir.
13
Buna karşılık kamuoyunda İç Güvenlik Paketi
olarak bilinen 27.3.2015 tarih ve 6638 sayılı Kanun ile getirilen kap-
samlı düzenleme,
14
Anayasa Mahkemesi’nin ateşli silah kullanımında
ölçülülük ilkesini esas alan bu içtihadıyla açık bir çelişki içindedir.
Yaşam hakkı, devletin bu hakka karşı doğrudan müdahalelerini
yasakladığı gibi devlete özellikle üçüncü kişilerin hukuka aykırı mü-
dahalelerine karşı yaşamı koruyucu ve destekleyici bir görev yükler
(objektif hak boyutu). Bu yükümlülüğü devletin nasıl yerine getirece-
ğini, öncelikle yasakoyucu belirler. Doğmamış insan yaşamının ailevi
ve sosyal şartlardan veya kadın ve ailenin hayat ilişkilerinden kaynak-
lı tehlikelerden korunması da aynı yükümlülüğün kapsamındadır.
2. Pozitif Yükümlülük / Pozitif Edim
Yaşam hakkından pozitif bir talep hakkının çıkarılabilir olup ol-
madığı da tartışmalıdır. Anayasa’nın 5. maddesinde devlete bu hakkı
gerçekleştirme konusunda normatif yükümlülük verilmiştir.
15
Ancak
12
Tanör B./Yüzbaşıoğlu N. , Türk Anayasa Hukuku, Beta Basım Yayım, İstanbul
2009, s. 156.
13
E. 1996/68, K. 1999/1, KT. 6.1.1999. Anayasa Mahkemesi’nin bu kararı ve Avrupa
İnsan Hakları Mahkemesi’nin Türkiye’de yaşam hakkına ilişkin kararları için bkz.
Bahadır O. , Yaşama Hakkı, Adalet Yayınevi, Ankara 2009, s. 41-92. Ayrıca bkz.
Birinci bölüm, Başvuru Numarası: 2013/6319, Karar Tarihi: 16/7/2014,
14
Söz konusu Kanun’un 4. maddesiyle, 2559 sayılı Kanunun 16. maddesinin yedinci
fıkrasına şu bent eklenmiştir. “d) Kendisine veya başkalarına, işyerlerine, konutla-
ra, kamu binalarına, okullara, yurtlara, ibadethanelere, araçlara ve kişilerin tek tek
veya toplu halde bulunduğu açık veya kapalı alanlara molotof, patlayıcı, yanıcı,
yakıcı, boğucu, yaralayıcı ve benzeri silahlarla saldıran veya saldırıya teşebbüs
edenlere karşı, saldırıyı etkisiz kılmak amacıyla ve etkisiz kılacak ölçüde,”
15
Anayasa md. 5: “Devletin temel amaç ve görevleri, Türk milletinin bağımsızlığını