

TBB Dergisi 2015 (119)
Korkut KANADOĞLU
17
kapatamaz da. Nitekim Anayasa Mahkemesine göre de; Anayasa’nın
56. maddesiyle Devlete verilen sağlık kuruluşlarının hizmetlerini, dü-
zenleme, denetleme ve organize etme gibi görevler zorunlu nitelik ta-
şıyan pozitif yükümlülüklerdir.
19
Ancak, “Anayasa’da sağlık ve tedavi hizmetlerini yürütmek ama-
cıyla oluşturulacak teşkilatın niteliğiyle ilgili herhangi bir belirleme
yapılmamış, bu konuda kanun koyucuyu sınırlandıran herhangi bir
hükme yer verilmemiştir.”
20
Bu doğrultuda Anayasa Mahkemesi,
kamu özel iş birliği – KÖİ – sözleşmesini Anayasa’ya uygun bulmuştur;
“Bu itibarla, Sağlık Bakanlığı ve bağlı kuruluşlarınca ihtiyaç duyulan
tesislerin yaptırılması, mevcut tesislerin yenilenmesinin sağlanması
ve bunlara ilişkin danışmanlık, araştırma-geliştirme hizmetleri ile ile-
ri teknoloji ya da yüksek mali kaynak gerektiren bazı hizmetlerin özel
hukuk kişilerine gördürülmesine imkân tanınmasında Anayasa’ya ay-
kırı bir yön bulunmamaktadır.”
21
Son yıllarda özelleştirme ciddi biçimde hissedilse de Anayasa,
sağlık sektöründe serbest piyasa şartlarının oluşmasını engellemekte-
dir.
22
KÖİ modelinde, yüklenicinin sorumluluğuna bırakılan hizmet-
ler, sağlık tesislerinin inşası, bakımı ve onarımı gibi yardımcı nitelikte
hizmetler olup kamu hizmetinin bizzat kendisini ve sağlık hizmetleri-
nin özünü oluşturan tıbbi hizmetlerin, kamu (idare) tarafından görül-
mesine devam edilecektir.
23
.
Yasa koyucu sağlık sigortası kapsamında hizmet şartlarını her za-
man değiştirebilecektir.
24
Ancak devlet vatandaşlarının insan onuruna
uygun varlığının minimum koşullarını sağlamak da zorundadır. Ni-
tekim Anayasa Mahkemesi’nin, sağlık hizmetlerine ilişkin yasakoyu-
cunun takdir yetkisinin sınırsız olmadığını saptayan kararları bulun-
maktadır. Buna göre, devlet için bir görev, kişiler için de bir hak olan
19
E. 2012/103, K. 2013/105, Kt. 3.10.2013.
20
E. 2012/33, K. 2012/174, Kt. 8.11.2012.
21
E. 2013/50, K. 2015/38, Kt. 1.4.2015.
22
Yılmaz H. , Sağlık Hizmetlerinden Yararlanmanın Kısıtlanması ve Kısıtlamanın
Yargısal Denetimi, s. 63-64.
23
E. 2013/50, K. 2015/38, Kt. 1.4.2015.
24
Anayasa Mahkemesi, sağlık hizmetlerinden yararlanabilmek için ödenecek tutarı
ifade eden katılım payının, bilimsel gelişmeler ve değişen koşul ve durumlara
göre idarece kaldırılması veya farklı oranlarda belirlenmesi imkânının yasayla ta-
nınmasını, Anayasa’ya aykırı bulmamıştır, E. 2012/33, K. 2012/174, Kt. 8.11.2012.