

Türk Anayasa Hukukunda Sağlık Alanında Temel Haklar
20
yalnızca Sağlık Bakanlığı eğitim ve araştırma hastanesince verilebil-
mesinin önünü açmaktadır. Dolayısıyla bu durumda “birlikte kulla-
nım” söz konusu olmayacaktır. Kanun, bu noktada çeşitli belirsizlikler
içermektedir. Bu illerde sağlık eğitiminin hangi kurumca verileceğine
ilişkin karar alma yetkisinin kullanım koşulları
açıkça belirlenme-
miştir
. İkinci olarak eğer eğitimi sadece Sağlık Bakanlığı hastaneleri
verecekse, tıp fakültesi dekanının yetki ve sorumluluğu geçerli ola-
cak mıdır? Madde’nin 3. Fıkra’sının, dekanın yetki ve sorumluluğun-
da verilecek eğitimi, ancak “birlikte kullanımdaki sağlık tesisleri” ile
sınırlandırması karşısında, bu soruya olumlu yanıt vermek
mümkün
görünmemektedir.
Anayasa Mahkemesi’nin, 3. f
ıkra’ya
ilişkin değerlendirmesinden
de aynı sonuç çıkmaktadır; “Oysa kural ile Sağlık Bakanlığına eğitim
ve öğretim konusunda yetki verilmemiştir. Birlikte kullanımdaki sağ-
lık tesislerinde, Sağlık Bakanlığı uzmanlık öğrencileri de dâhil olmak
üzere tıpta uzmanlık ve lisans eğitimleri, tıp fakültesi dekanının yetki
ve sorumluluğunda gerçekleştirilecektir. Yapılacak işbirliği ve ortak
kullanımda görev yapacak olan personel, kadrolarının bulunduğu ku-
rumun özlük ve disipline ilişkin hükümlerine tabidir. Bu kapsamda
Sağlık Bakanlığının, ortak tesislerde görev yapan akademisyenlerin
bilimsel özgürlüğüne müdahale edebileceği söylenemez.”
32
Nihayet birlikte kullanım ve işbirliğine ilişkin usul ve esasların
(ortak kullanılacak tesisin yönetiminin) Yüksek Öğretim Kurulu ve
lanılabilir. Ancak, adrese dayalı nüfus kayıt sistemi sonuçlarına göre toplam il
nüfusu 750.000’e kadar olan illerde eğitim ve araştırma hizmetleri, bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren Sağlık Bakanlığı eğitim ve araştırma hastanesi
veya üniversite sağlık uygulama ve araştırma merkezlerinden yalnızca biri tara-
fından verilebilir. Bu illerde Bakanlık ve bağlı kuruluşları ile üniversiteler, tıp li-
sans eğitimi ve/veya tıpta uzmanlık eğitimi için ortak kullanım ve işbirliği yapar.
Birlikte kullanılacak sağlık tesisleri için, Bakanlık ve Yükseköğretim Kurulu Baş-
kanlığının uygun görüşü alınarak, il valisi ile üniversite rektörü arasında birlikte
kullanım protokolü akdedilir.
Birlikte kullanımdaki sağlık tesislerinde tıpta uzmanlık ve lisans eğitimleri, Sağlık
Bakanlığı uzmanlık öğrencilerinin eğitimi de dâhil olmak üzere, ilgili mevzuata
göre tıp fakültesi dekanının yetki ve sorumluluğunda yürütülür. Birlikte kulla-
nıma geçilen sağlık tesisleri, Bakanlığın tâbi olduğu mevzuat uyarınca işletilir ve
tesis, üniversitenin görüşü alınarak Bakanlıkça atanan başhekim tarafından yöne-
tilir. Birlikte kullanıma geçilen sağlık tesisinin kamu hastane birliği kapsamında
olması hâlinde, o tesise ait yönetici görevlendirmeleri kamu hastaneleri birliği
mevzuatı çerçevesinde yapılır.” (…)
32
E. 2012/103, K. 2013/105, Kt. 3.10.2013.