Background Image
Previous Page  21 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 21 / 617 Next Page
Page Background

Türk Anayasa Hukukunda Sağlık Alanında Temel Haklar

20

yalnızca Sağlık Bakanlığı eğitim ve araştırma hastanesince verilebil-

mesinin önünü açmaktadır. Dolayısıyla bu durumda “birlikte kulla-

nım” söz konusu olmayacaktır. Kanun, bu noktada çeşitli belirsizlikler

içermektedir. Bu illerde sağlık eğitiminin hangi kurumca verileceğine

ilişkin karar alma yetkisinin kullanım koşulları

açıkça belirlenme-

miştir

. İkinci olarak eğer eğitimi sadece Sağlık Bakanlığı hastaneleri

verecekse, tıp fakültesi dekanının yetki ve sorumluluğu geçerli ola-

cak mıdır? Madde’nin 3. Fıkra’sının, dekanın yetki ve sorumluluğun-

da verilecek eğitimi, ancak “birlikte kullanımdaki sağlık tesisleri” ile

sınırlandırması karşısında, bu soruya olumlu yanıt vermek

mümkün

görünmemektedir.

Anayasa Mahkemesi’nin, 3. f

ıkra’ya

ilişkin değerlendirmesinden

de aynı sonuç çıkmaktadır; “Oysa kural ile Sağlık Bakanlığına eğitim

ve öğretim konusunda yetki verilmemiştir. Birlikte kullanımdaki sağ-

lık tesislerinde, Sağlık Bakanlığı uzmanlık öğrencileri de dâhil olmak

üzere tıpta uzmanlık ve lisans eğitimleri, tıp fakültesi dekanının yetki

ve sorumluluğunda gerçekleştirilecektir. Yapılacak işbirliği ve ortak

kullanımda görev yapacak olan personel, kadrolarının bulunduğu ku-

rumun özlük ve disipline ilişkin hükümlerine tabidir. Bu kapsamda

Sağlık Bakanlığının, ortak tesislerde görev yapan akademisyenlerin

bilimsel özgürlüğüne müdahale edebileceği söylenemez.”

32

Nihayet birlikte kullanım ve işbirliğine ilişkin usul ve esasların

(ortak kullanılacak tesisin yönetiminin) Yüksek Öğretim Kurulu ve

lanılabilir. Ancak, adrese dayalı nüfus kayıt sistemi sonuçlarına göre toplam il

nüfusu 750.000’e kadar olan illerde eğitim ve araştırma hizmetleri, bu maddenin

yürürlüğe girdiği tarihten itibaren Sağlık Bakanlığı eğitim ve araştırma hastanesi

veya üniversite sağlık uygulama ve araştırma merkezlerinden yalnızca biri tara-

fından verilebilir. Bu illerde Bakanlık ve bağlı kuruluşları ile üniversiteler, tıp li-

sans eğitimi ve/veya tıpta uzmanlık eğitimi için ortak kullanım ve işbirliği yapar.

Birlikte kullanılacak sağlık tesisleri için, Bakanlık ve Yükseköğretim Kurulu Baş-

kanlığının uygun görüşü alınarak, il valisi ile üniversite rektörü arasında birlikte

kullanım protokolü akdedilir.

Birlikte kullanımdaki sağlık tesislerinde tıpta uzmanlık ve lisans eğitimleri, Sağlık

Bakanlığı uzmanlık öğrencilerinin eğitimi de dâhil olmak üzere, ilgili mevzuata

göre tıp fakültesi dekanının yetki ve sorumluluğunda yürütülür. Birlikte kulla-

nıma geçilen sağlık tesisleri, Bakanlığın tâbi olduğu mevzuat uyarınca işletilir ve

tesis, üniversitenin görüşü alınarak Bakanlıkça atanan başhekim tarafından yöne-

tilir. Birlikte kullanıma geçilen sağlık tesisinin kamu hastane birliği kapsamında

olması hâlinde, o tesise ait yönetici görevlendirmeleri kamu hastaneleri birliği

mevzuatı çerçevesinde yapılır.” (…)

32

E. 2012/103, K. 2013/105, Kt. 3.10.2013.