

TBB Dergisi 2015 (119)
Erdem ERCAN
221
maliyetlerine katkı sunulması ve toplu taşımanın teşvik edilmesi gibi
fonksiyonlar icra eden bir vergi konumundadır. Diğer taraftan, bu ver-
gi türünün, Avrupa Birliği’nde sosyal maliyeti yüksek olan örneğin
çevreyi olumsuz etkileyen bazı malları tüketmeyi sürdüren tüketici-
leri caydırmak ve cezalandırmak gibi sebeplerle oranları arttırılarak
uygulandığı görülmektedir.
30
Nitekim madeni yağlar (petrol ve petrol
ürünleri) çevreye verdiği zararların sosyal maliyeti nedeniyle tüke-
ticiyi caydırmak, cezalandırmak ve bu sosyal maliyetin finansmanı-
nı sağlamak gibi amaçlarla Avrupa Birliği ülkeleri içerisinde en ağır
vergilendirilen mal gurubunu teşkil etmektedir. 92/81AET ve 92/82/
AET
31
sayılı direktifler kapsamında düzenlenmiş olan bu mal gurubu
içerisindeki ürünler; motorlu araç yakıtları (kurşunlu ve kurşunsuz
benzin, motorin, LPG, metan v.s.) ve ısınmada kullanılan yakıtlar (gaz
yağı, kerosen, ağır fuel oil v.s.) şeklinde sınıflandırılabilir.
Aynı durum, bu verginin, Kanun’a ekli II sayılı listede sayılan mo-
torlu araçların ilk iktisabında bu araçlar üzerinden alınması nedeniyle
de söz konusudur. Bu sayede Motorlu Taşıtlar Vergisinin yanı sıra bu
araçların ilk iktisabında alınan Özel Tüketim Vergisi nedeniyle araçla-
rın maliyeti artmakta ve toplu taşımayı teşvik edici bir etki doğmakta-
dır. Bu, araç satın almama yoluyla olabileceği gibi mecbur kalmadık-
ça yeni araç almayarak trafikteki araç sayısının artmasını engellemek
şeklinde de kendisini gösteren bir etkidir denebilir.
Görüldüğü üzere, yıllara yayılı olarak motorlu araçların maliyeti-
ni arttıran Motorlu Taşıtlar Vergisinin yanı sıra Özel Tüketim Vergisi
kapsamına alınan Taşıt Alım Vergisi ile de bir kereye mahsus olarak
motorlu araçların maliyeti arttırılmış olmaktadır. Bununla birlikte,
karbon salımına neden olan petrol ve petrol ürünleri gibi kirletici
enerji kaynaklarının da bu vergi kapsamında vergilendirildiği ve mo-
torlu araçlarda kullanılan bu maddelerin de maliyetinin arttırılması
söz konusu olduğundan, motorlu aracın piyasada oluşan değerinin ol-
dukça yükselmesi sonucunun doğacağı aşikârdır. Bu durum gerek bu
30
Şerafettin Aksoy, Kamu Maliyesi
,
Filiz Kitabevi, Gözden Geçirilmiş ve İlaveli 3.
Baskı, İstanbul, 1998, s. 372.
31
19/10/1992 tarihli ve 92/81/AET sayılı Madeni Yağlardan Alınan ÖTV’nin
Uyumlaştırılması ve 92/82/AET sayılı Madeni Yağlardan Alınan ÖTV’nin Oran-
larının Yakınlaştırılması Direktifleri,
http://www.gib.gov.tr/fileadmin/mevzua-tek/uluslararasi_mevzuat/92_82_AET.htm, (08/02/2015).