

TBB Dergisi 2015 (119)
Erdem ERCAN
223
Buna karşın, 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu’nun
37
vergi-
nin konusunu düzenleyen 1’inci maddesi uyarınca; işlemin Türkiye’de
yapılmış olması kaydıyla ticari, sınaî faaliyetler çerçevesinde yapılan
teslimler, her türlü mal ithalatı ile aynı maddenin üçüncü fıkrasının
(e) bendinde düzenlenen boru hattı ile ham petrol, gaz ve bunların
ürünlerinin taşınması hizmetleri kapsamına; çevreye zararlı, kirletici
özellikleri bulunan vergiden muaf tutulmamış her türlü malın teslimi
ile diğer faaliyet kapsamındaki boru hattı ile ham petrol, gaz ve bun-
ların ürünlerinin taşınması hizmetlerinin ifası gireceğinden, bu mal
ve hizmetler Katma Değer Vergisine tabi olacak, böylece başta karbon
bazlı yakıtlar olmak üzere çevreye negatif maliyet yükleyen her ürü-
nün maliyeti artmış olacaktır.
Bu durumda, her ne kadar karbon bazlı yakıtlardan akaryakıt ma-
hiyetindekilerinden Özel Tüketim Vergisi de alınıyor olması neticesin-
de verginin vergisinin alınmasına sebebiyet vermekte ise de, Katma
Değer Vergisinin bahse konu yakıtların maliyetini artırmak suretiy-
le çevre kirliliğinin önlenmesi noktasında dolaylı bir katkı sağladığı
açıktır. Bu sayede Katma Değer Vergisi aynı zamanda Özel Tüketim
Vergisinin ve Motorlu Taşıtlar Vergisinin yanı sıra kirletici enerji kay-
naklarının yerine, temiz enerji kaynaklarının ikamesinin sağlanması
ve toplu taşımayı teşvik etme gibi tali fonksiyonlar icra eden bir vergi
konumunu da kazanmaktadır.
Görüldüğü üzere, temel amacı hazineye gelir kazandırmak olan
bu vergiyle, tali olarak çevrenin korunmasına da katkı sunulabil-
mektedir. Öyle ise, çevreye olumlu etkileri açısından Ülkemizdeki
Motorlu Taşıtlar veya Özel Tüketim Vergilerinden farklı olmayan bu
vergi türünün, diğerlerinin çevre vergisi sayılabildiği günümüzde, en
azından çevreye yararlı vergiler kategorisinde değerlendirilmesi bir
gerekliliktir.
38
37
www.mevzuat.gov.tr, (08/02/2015).
38
Değirmendereli’nin, Katma Değer Vergisinin çevre dostu ürünler bakımından
farklılaştırılabileceği yönündeki düşüncesi de bu görüşü desteklemektedir. Bkz.
Değirmendereli, s. 126. Buna paralel olarak, Avrupa Komisyonu da, katma de-
ğer vergilerini, çevre vergisi değil, fakat oranları çevresel amaçlara uygun olarak
belirlenebilen bir vergi türü olarak nitelendirmektedir. Bu kapsamda İspanya ve
Avusturya’nın motorlu taşıtlar üzerinden alınacak katma değer vergisi oranlarını
çevresel amaçlarla yüksek tuttuğu belirtilmektedir. Bkz. European Commission,
Environmental Taxes – A Statistical Guide, s. 11.