

TBB Dergisi 2015 (119)
Erdem ERCAN
219
Bir diğer çevresel amaca aykırı düzenleme ise, daha önce bu ver-
gi kapsamında yer alan motorlu deniz taşıtlarını, verginin kapsamı
dışına çıkaran 06/05/2009 tarihli ve 5897 sayılı Kanun’dur. Bu Kanun,
çevre kirliliği ve karbon salımı yönünden önemli zararları bulunan
motorlu deniz taşıtlarının ülkemizde kullanımını teşvik etmek ama-
cıyla konulmuştur; fakat Motorlu Taşıtlar Vergisinin çevre vergisi ol-
madığının bir başka kanıtıdır.
Öte yandan, Kanun’daki tarifeler uyarınca motorlu taşıtın yaşı bü-
yüdükçe ödenecek vergi miktarının azalması da, düşük karbon salı-
mına yönelik yeni teknolojilerin hızla geliştiği çağımızda bu nitelikte-
ki yeni araçların teşvik edilmesi gerekmekte iken, çevre bakımından
tam tersine zararlı neticeler doğurmaktadır. Verginin mali niteliğini
ortaya koyan en önemli hususlardan birisi de budur.
25
Buna karşın,
bahse konu verginin Avrupa Birliği ve OECD ülkelerindeki
26
gibi kar-
bon salımını temel alan bir çevre vergisi haline dönüştürülmesi için
çalışmalar devam etmektedir.
27
25
“… motor gücü yüksek olan araçların daha fazla vergi ödemesi çevresel bir un-
sur olarak ön plana çıkarılmak istense bile daha fazla çevre kirliliğine neden olan
yaşlı araçların daha düşük miktarda vergilendirilmesi Motorlu Taşıtlar Vergisinin
çevresel amaçlardan uzaklaşıldığını mali amacının ön plana çıkartıldığını göster-
mektedir.” Ali Çelikkaya, “Motorlu Taşıtların Vergilendirilmesinde Yeni Eğilim:
Karbon Temelli Vergileme Modeli”,
Vergi Sorunları Dergisi,
S. 266, Kasım 2010, s.
3.
26
“Şu an AB üyesi ülkelerden 17’si binek otolarda kısmen ya da tamamen CO
2
emisyonuna dayalı vergi uygulamakta ve 15 ülke elektrikli araçlar için vergi teş-
vikleri sunmaktadır. Emisyon temelli vergilemeye geçen ilk ülkelerden biri olan
İngiltere’de karbon vergisi sayesinde binek otoların CO
2
emisyonu önemli ölçüde
düşmüştür. İrlanda’da motorlu taşıtlar vergisi tarifesi düşük emisyonlu araçlara
1900 Euro’ya kadar teşvik sağlamaktadır. Fransa’da yapılan araştırmalar sistemin
tahmin edilenden daha başarılı olduğunu ve yeni araçların ortalama emisyon ora-
nının yıllık ortalama 1.5 g/km azaldığını göstermektedir. Dünya otomobil üreti-
minin önde gelen ülkelerinden biri olan İsveç’te toplumun bütün kesimleri kar-
bon temelli vergileme üzerinde uzlaşma sağlamış 2007 yılının ilk çeyreğinde CO
2
emisyonu 120g/km’den az araç sayısı bir önceki yıla göre 3 kat artmıştır. Karbon
temelli vergileme eğilimi diğer birlik üyesi ülkelerde de hızla yükselmektedir. Ne-
tice olarak AB’de karbon temelli motorlu taşıtlar vergisi uygulaması tüketicilerin
yeni araç satın alma kararlarını önemli ölçüde değiştirmiştir.” Çelikkaya, s. 3.
27
Maliye Bakanı Mehmet Şimşek de, çevresel amaçlı yeni motorlu taşıtlar vergi-
si çalışmalarına dair bir konuşmasında, daha az kirletenden daha az vergi alı-
nacağından bahsederken; “Sadece bu uygulama bile temiz çevreye büyük katkı
sağlayacaktır. Ayrıca bu uygulama yüksek teknoloji üretimini teşvik edecektir.
Bu çalışmada vergiyi artıralım, daha çok gelir sağlayalım kaygısı taşımıyoruz.
Gelecek nesillere temiz bir çevre bırakmak da çok önemli.” şeklindeki ifadesiyle
mevcut verginin mali amaçlı olduğunu kabul etmektedir. 24/10/2013 tarihli ha-