

TBB Dergisi 2015 (119)
Erdem ERCAN
217
zamanda çevre kirliğinin önlenmesine dolaylı olarak hizmet edebilen
bir vergi türüdür. Gerçekten de, toplu taşımayla kat edilecek bir mesa-
fenin bu araçların satın alınması yoluyla kat edilmesi halinde trafiğe
çıkacak araç sayısının artması neticesinde ortaya çıkacak kirlilik, toplu
taşımaya göre çok daha fazla olmaktadır. Bu minvalde, satın alınacak
araçların satın alım aşamasında değil, kullanıldığı süre içerisinde her
yıl ocak ve temmuz aylarında tahsil olunan bir vergi olan Motorlu
Taşıtlar Vergisi, yıllara yayılı olarak vergiye tabi araçların maliyeti-
ni artırmakta, böylece özel olarak bu araçlara sahip olmak isteyenler
açısından caydırıcı bir etki yaratabilmektedir. Aynı şekilde, vergisel
avantajların sunulması durumunda üretici firmaları daha az kirlilik
üreten araçları (teknolojileri) üretmeye, tüketicileri ise bunları kullan-
maya teşvik etmeye de müsait bir vergidir.
Kanun’da üç tarife mevcut olup, bu tarifelerde motor hacmi art-
tıkça ödenecek verginin arttığı görülmektedir. Her ne kadar motorlu
aracın değeriyle doğru orantılı olduğu gerekçesiyle vergi miktarının
belirlenmesinde vergi ödeme gücünün kavranmasına yönelik olarak
böyle bir ölçüye başvurulmuş ise de,
21
istisnalar dışında motor hacmi
büyük olan araçların daha fazla karbon salımına neden olduğu görül-
düğünden bu yollu bir vergi kademelendirmesinin çevresel açıdan da
yararlı olduğu ortadadır.
Öte yandan, Bakanlar Kuruluna, mezkûr Kanun’un 10 uncu mad-
desinin üçüncü fıkrasının (c) bendi hükmü ile, karbon ve sair zehirli
gazların salımını azaltan katalitik konvertör teknolojisini kullanan
motorlu taşıtlara ilişkin vergi miktarını %50’ye kadar indirme yetki-
si verilmiş olup, bu yetkinin kullanılması durumunda çevreye yararlı
teknoloji teşviki suretiyle hava kirliliğinin azaltılabilmesi mümkün
olabilmektedir. Mezkûr çevresel amaçlı düzenlemenin benzeri 4760
21
“Öte yandan, bir aracın motor silindir hacmi, vergiye konu olan aracın değerini
tam olarak yansıtmamaktadır. Aynı silindir hacmine sahip olmasına rağmen çok
farklı değerleri bulunan araçlar için aynı verginin ödenmesi vergilemede adalet il-
kesine uygun düşmemektedir.” Kaplan, s. 214-215. Mevcut sistemin vergide ada-
let ve eşitlik ilkelerine aykırı olduğu gerekçesiyle otomobiller üzerinden alınan
Motorlu Taşıtlar Vergisinin, aracın silindir hacmi ve yaşına göre değil, parasal de-
ğerine göre tarh ve tahakkuk ettirilmesinin gerektiğine dair görüş için bkz. Ahmet
Şanlı, “Vergide Eşitlik Prensibi Yönünden Otomobil Fiyatları ile Ödenen Motorlu
Taşıtlar Vergilerinin Değerlendirilmesi”,
Vergi Sorunları Dergisi,
S. 168, Eylül 2002,
s. 31-32.