

Hukuk Yargısı Bağlamında Bilirkişilik Kanunu Tasarısının Değerlendirilmesi
228
Öte yandan, bilirkişilik, her şeyden önce, bir meslek olarak ni-
telendirilemez.
1
Meslekten söz edilebilmesi için, özel bilgiye ihtiyaç
gösteren ve öğrenilen bir sanatın, az veya çok sürekli bir biçimde icra
ediliyor olması gerekir. Bilirkişilik ise, bu nitelikleri taşımamaktadır;
tamamen arızî veya tesadüfî olarak gerçekleştirilen bir faaliyet konu-
mundadır; sürekli bir biçimde icra olunamaz.
2
Yine, özel ve teknik bil-
giyi gerektiren konularda oy ya da görüş bildirmekle sınırlı biçimde
gerçekleştirilen bir faaliyet, meslek olmaktan ziyade, meslekî verilerin
somut bir plânda ifade edilmesi, bir mesleğin türevi ya da yansıma
biçimi olarak algılanabilir. Oysa, Tasarı’da, sistematik çerçevede, bir
bütün olarak değerlendirme yapıldığında, bilirkişiliğin, bir meslek ol-
duğu tezi benimsenmiş ve bu düşünceden hareketle, bilirkişiliğin ku-
rumsal bazda yapılandırılmasıyla ilgili özel hükümler sevk edilmiştir.
Biraz önce de işaret ettiğimiz üzere, bilirkişilik, bir meslek olmaktan
ziyade, bir mesleğin somut bir plânda uygulanması şeklinde tezahür
eden, arızî ya da tesadüfî olarak gerçekleştirilen bir faaliyet konumun-
dadır. Dolayısıyla, özel hukuk bazlı “oda” ve “odalar birliği” yahut
kamu hukuku bazlı “bölge kurulu” ve “üst kurul” şeklindeki yapılan-
dırmalara elverişli bir nitelik taşımaz.
3
Çünkü her iki yapılandırma bi-
çimi de, ancak meslekler için işlerlik kazanabilecek olan yapılandırma
biçimleridir.
Öte yandan, illâ kurumsal bazda bir yapılandırma hedefleni-
yorsa, bu yapılandırmanın, tamamen yargısal alana özgü olarak bir
işlev üstlenmiş olan bilirkişilik kurumunun, yürütmeyle değil de;
bağımsızlık ve tarafsızlık nitelikleri de gözetilerek, yargıyla ilişkilen-
dirilmek suretiyle gerçekleştirilmesi, daha doğru bir yaklaşım biçi-
mi teşkil eder. Bu çerçevede, gerçekten ehil olan kişilerin, bilirkişilik
yapmasının temini, bilirkişilerin denetimi ve izlenmesiyle, bilirkişilik
etiğinin oluşturulması ve ihtiyaç duyulan sair konularda koordinas-
1
Tanrıver, S.: Bilirkişilikle ilgili Temel Problemler ve Çözüm Arayışları (Makalele-
rim II, Ankara 2011, s.288-300), s.288.
2
Tanrıver, Makalelerim II, s.288.
3
Tanrıver, Makalelerim II, s.288. Karş. Karayalçın, Y.: “Bilirkişi ve Hakem Odaları
Birliği” (İstanbul’da Milletlerarası Tahkim Merkezi Kurulması Hakkında Adalet
Bakanlığı Tarafından Hazırlanan Kanun Taslakları, Ankara 2001, s.30-31); Yılmaz,
E.: Bilirkişiliğin Kurumsallaştırılması Hakkında Bir Kanun Taslağı (Bilirkişilik
Sempozyumu, 9-10 Kasım 2001, Ankara 2001, s.538-550), s.549-550.