Background Image
Previous Page  230 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 230 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (119)

Süha TANRIVER

229

yon ve korelâsyonun sağlanması için, yeni bir kurumsal mekanizma-

nın ihdası yerine; mevcut usul kanunlarında kendisine yer verilmiş

bir kurum olan adalet komisyonlarının, bu bağlamda, daha etkin bir

işlev görmesinin yollarının araştırılması cihetine gidilmesi, daha isa-

betli olur.

Bilirkişiliği karakterize eden temel öğe, “uzmanlık”tır. Gerçekten

uzmanlığı, ulusal bazda akredite edilmiş kişilerin, bilirkişi listesine ya-

zılmasının sağlanması ve bu listeye yazılmanın câzip hâle getirilmesi

şarttır. Öte yandan, uzmanlık, bilimsel yeterlilik ve meslekî perfor-

mans hususunda karar verme, resmî bir kimliği bulunan üst bir yapı-

nın ve onun uzantılarının aracılığıyla değil; ancak o alanda ehil olan

ve bir meslek örgütü şeklinde kuruluşu gerçekleştirilmiş bulunan bi-

rimler aracılığıyla sağlanabilir. Doğası gereği bu husus, resmî kimliği

bulunan bir üst kurulun karar verebileceği konular arasında yer al-

maz. Böyle bir yapı, bu konudaki usul ve esasları belirleyici yönde, isa-

betli bir çözümlemeye de varamaz. Bu alanı, tümüyle bilirkişilik yapa-

cak olan kişilerin mensubu konumunda bulunduğu oda ya da onların

üst kuruluşlarına (odalar birliğine) bırakmak daha doğru olur. Her bir

mesleğin otonomisi, bunu, zaten zorunlu kılar. Örneğin, Avusturya’da

bilirkişilik yapacak olan kişiler, Adalet Bakanlığı ile koordineli bir bi-

çimde çalışan bilirkişiler derneğine kaydolmak zorundadırlar; dernek

üyesi olmayan kişiler ise, adlî organlarca bilirkişi sıfatıyla görevlendi-

rilmemektedir.

İllâ bölge kurulu ve üst kurul şeklinde bilirkişilikle ilgili kurum-

sal bazda resmî bir yapılandırmaya gidilecekse, üst kurulda yer alacak

kişilerin kompozisyonunun olabildiğince geniş tutulması gerekir. Yar-

gının işleyişine bilirkişi sıfatıyla katkı sağlayabilecek tüm muhtemel

meslek gruplarının, odaları ve üst kuruluşlarıyla ilişki kurmak sure-

tiyle, temsilcilerinin, bu Kurul’da yer almasının sağlanmasına azamî

gayret ve özen gösterilmesi şarttır.

Tasarı’da, bilirkişilerin eğitimi ve sınavıyla ilgili olarak da –ki;

buna ihtiyaç bulunup bulunmadığına ilişkin yapılması muhtemel tar-

tışmalar tümüyle saklı kalmak kaydıyla– üst kurulun yetkilendirilmesi

gözetildiğinde, üst kurulun kompozisyonunda yer alacak birimlerin,

çok geniş bir yelpazede tespit edilmesi zaruridir. Objektiflik ve taraf-