

TBB Dergisi 2015 (119)
Volkan ASLAN
39
lığı tanınmış ve sonrasında cumhuriyetçi yönetim biçimini benimse-
yen 1919 Anayasası kabul edilmiştir.
11
Cumhuriyet benimsenmesine rağmen liberallerin istediği yönde
saf bir parlamenter rejim Finlandiya’da benimsenmemiştir. Nitekim
1919 Anayasası’nın kabulünden önce sağ, güçlü bir devlet başkanını
ileride solun hakim olabileceği bir meclisin alacağı radikal kararlara
karşı duvar olarak görmekte olduğundan
12
parlamenter rejimi destek-
lemiyordu. Nihayetinde muhafazakarlar ile liberaller yönetim biçimi
cumhuriyet olmakla birlikte parlamenter sistemden sapan ve devlet
başkanının birçok yetkiye sahip olduğu bir sistemde uzlaşmışlardır.
Paloheimo’ya göre liberaller, cumhuriyetçiler ve monarşi yanlısı olan-
lar arasındaki savaşı kazanırken, muhafazakarlar da devlet başkanının
rolü ve güçlerinin ne olması gerektiği yolundaki savaşı kazanmıştır.
13
B. 1919 Anayasası’nda Öngörülen Hükümet Sisteminin Temel
Nitelikleri
1919 Anayasası’nın değiştirilmeden önceki haline göre devlet baş-
kanı iki dereceli bir seçimle halk tarafından seçiliyordu.
14
Eski Ana-
yasa devlet başkanına hükümetleri atamak, parlamento tarafından
kabul edilen kanunları onaylamak, yüksek mahkeme yargıçlarını
11
Arter, “Finland”, s. 51-52
12
David Arter, Anders Widfeldt, “What Sort of Semi-Presidentialism do Finns
Want? An Intra-systemic Comparative Analysis”, West European Politics, Volu-
me 33, No 6, 2010, s. 1280; Benzer şekilde: Heikki Paloheimo, “Divided Govern-
ment in Finland: From a Semi-presidential to a Parliamentary Democracy”, Divi-
ded Government in Comparative Perspective, Edited by Robert Elgie, New York,
Oxford University Presss, 2001, s. 89; 1919 tarihli Anayasanın kabulünden önceki
dönemle ilgili olarak ayrıca bkz: İlker Gökhan Şen, “1919’dan 2000’e Finlandiya:
Anayasal ve Siyasi Gelişmeler”,
Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi
,
Cilt: 7, Sayı: 2, 2005, s. 236-240.
13
Paloheimo, “Divided Government in Finland: From a Semi-presidential to a Par-
liamentary Democracy”, s. 89; Bu konu ile ilgili olarak ayrıca bkz: Shugart, Carey,
Presidents and Assemblies: Constitutional Design and Electoral Dynamics, s. 7.
14
İkinci Dünya Savaşı nedeniyle ikinci seçmenler seçilemediğinden 1944 ve 1946’da
devlet başkanları parlamento tarafından seçilmiş; 1950’den itibaren iki dereceli
seçime geri dönülmüştür. 1991 yılında yapılan anayasa değişikliği ile ise, tek de-
receli seçim sistemine geçilmiş ve 1994 yılında ilk defa bu yöntemle devlet başkanı
seçilmiştir. Bkz: Şule Özsoy Boyunsuz, Başkanlı Parlamenter Sistem, Cumhurbaş-
kanının Halk Tarafından Seçildiği Parlamenter Hükümet Modeli ve Türkiye için
Tavsiye Edilebilirliği, 2. baskı, İstanbul, XII Levha, 2014, s. 121-122.